tisdag 7 januari 2020

Gäsp. Det är staten som bestämmer. Gäsp.

I helgen skrev jag till min kommun, som står för en stor del av utjämningsbidraget till Malmö, och skickade med länkar om Malmö kommuns slöseri och godtycklighet med bidrag. Vi som betalar kan ju inte stillatigande låta detta bedrägeri fortgå. 

Idag fick jag svar från min kommuns ekonomichef.
-"Hej,
Det är staten som ansvarar för utjämningssystemet.

Enkelt förklarat betalar vår kommun år 2020 ca 833 mnkr i inkomstutjämning och erhåller ca 197 mnkr i kostnadsutjämningen. Netto kommer vår kommun betala ca 635 mnkr till andra kommuner. Det är inget vi i kommunen styr över utan detta bestämmer staten helt över. 

God Fortsättning/ekonomichefen.


Jag har redan svarat honom: - "Jo, jag vet att det är staten som ansvarar och bestämmer. 

Men om ingen reagerar mot grova felaktigheter, när kronor stjäls från skattebetalare, då kan vi ju lika gärna lägga ner allting och chilla i soffan. Kommunerna som bidrar till Malmös slöseri med andras pengar måste ju protestera. Slå sig ihop och göra politiskt uppror så att det händer nånting.

Carina."

2 kommentarer:

  1. Vilket förräderi, att ge bort skattepengarna till främlingar. Är det konstigt då om man blir främlingskritisk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte ett dugg konstigt. Om vi gav vårt våra pengar till spelmissbrukare och knarkare skulle ändå ingen reagera.

      Radera