måndag 23 december 2019

Ni minns mina vänner i Florence Nightingale-wanna-be-sällskapet.


Jag fick mig ju en rejäl överdos av sjävvalda helgon på LMs FB-sida. Och fast jag snabbt som ögat drog mig ur sällskapet fortsätter FB att leverera nya inövade floskler i kommentarer till det skenheliga inlägget. De får mig att nästan att göra en Dan Eliasson. 

Det är nånting så in i bomben som de tar sig själva på högst allvar. Sättet de talar till varandra, "tack för att du delar", som ett tecken på att de sitter på samma piedestal och är med i samma fingodsnällklubb. Klubben som står över alla andra, och som tar sig rätten att skriva andra på näsan om hur allt verkligen är.----------------

Från L Ms FB: 
Sofie T: Ja, Carina, SD är ett rasistiskt och patriarkalt parti som du vet om du är intresserad av politik. Ta en titt på denna video så förstår du: How fascism works, youtube

L M: - Sofie, tack för att du delar!
Den här filmen är en intressant historisk betraktelse. Hur fenomenet kan komma till uttryck på olika vis när man successivt inför synsättet ”vi / de”.
Inget är nytt under solen.
Det farliga är att acceptansen för det här synsättet nu gradvis kryper in under huden på väldigt många och blir alltmer accepterat. Även här i vårt land.
Det är så viktigt att se. Att förstå. Att själv ställa sig frågan ”Kan det här verkligen stämma?” ”Är det här verkligen sant?”

------------

En intressant historisk betraktelse. Really?? En propagandafilm på youtube!!

-"Inget är nytt under solen", skriver L M  sedan och låter så seriös, sen kommer ytterligare patetiskt pekoral, som hon själv säkert uppfattar som otroligt bildat.

Den här inblicken i LMs värld var en ögonöppnare som jag jag verkligen behövde för att förstå  varför vi inte är flera som istället bara hjälps åt att rädda vårt land.


5 kommentarer:

  1. Borås stad har gett ut en rapport om tillståndet i Norrby, på hundra sidor. Johan Westerholm skriver om det på sin blogg. Fullständigt misslyckad integration. Det kanske inte intresserar dessa godhetsapostlarna, där är det ju inte SD som regerar.

    SvaraRadera
  2. Carina, jag önskar Dig en riktigt God Jul o Ett Gott Nytt År. Tack för att Du fortsätter att skriva Nettan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detsamma till dig, Nettan, tack för att du fortsätter läsa.

      Radera
  3. Tonald Drump2019-12-23 16:25

    FB-gruppen Batikhäxor för inbördes beundran. Det kan vara kul om du publicerar något därifrån någon gång som kuriosa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nämen hjäääälp!!! Herre min Gud!!! Det var det värsta! Gruppen borde ha vadderade väggar och varningsskyltar.

      Radera