fredag 6 december 2019

Idag hyllar jag Finland, världens lyckligaste land!



Merit Wager: "Hela mitt liv har jag varit tacksam över att ha haft turen att födas i Finland och formas av Finland."

 - "Idag firar Finland sitt 102 år som fritt och självständigt land. Ett litet land med ett segt folk som stått emot en ohyggligt stor och stark fiende i krig efter krig. Ett folk som efter dessa krig och stora mänskliga och andra förluster byggt upp sitt land till att bli ett av de absolut bästa i hela världen att leva och bo i.

Finland är ett land som håller på sina traditioner och finländarna är ett folk som anser sig ha en egen, unik och stark kultur som är värd att bevara. Något som också människor som sökt skydd från krig i det fria och välmående lilla landet högst uppe i norr, uppskattar: de har något att sträva efter att få ingå i. Det ställs krav på dem som kommer till Finland, de ska leva efter landets lagar och anpassa sig till det finländska sättet att leva och verka och behandla varandra."

4 kommentarer:

  1. Jag har som lärare besökt finska skolor. Finland har en mycket väl fungerande skola. Jag har också vid några tillfällen spelat korpvolleyboll i Finland, lärarkorpvolleyboll. Och noterat att i deras sporthallar och skolor finns inget klotter och vandalism. Frågade en vaktmästare hur det kunde vara så, vi vidtar sanktioner sa han, det är en av förklaringarna. Jag har ett speciellt skäl att gilla Finland, jag var spjutkastare i min ungdom, deras paradgren, i varje fall förr i tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett framtidsland, Jawelin! Inte ett sorgligt baktidsland, som vårt.

      Radera
    2. Tack, Carina!
      Skall framföra det till hustrun!
      Fast det där att göra motstånd.
      Tja, helt omöjligt var det ju inte att få gifta mig med henne.
      Inte att tränga fram heller ( sic)
      Gav tre barn och tre barnbarn nu.
      Ytterst synd att 70000 finnar måste dö för att hålla Finland fritt.
      Dessvärre måste jag av artighetsskäl på TV bevittna någon bal i kväll.
      Vad gör man inte för Finland...
      Jungman Jansson

      Radera
  2. Fast dom har ju en vänsterkantrad regering! Snart blir det nog kaos där också!

    SvaraRadera