måndag 16 december 2019

Efter det vräkiga "klimatmötet", Isabella Lövin är relativt nöjd med att de lyckades med ¨så mycket som möjligt¨.


Klimatmötet i Madrid hade deltagare från 200 länder. Varje land hade flugit in ett stort antal deltagare, alla bodde på flådiga hotell, de skjutsades med privatchaufförer, de åt många eleganta måltider, de avlönades dyrt och hade troligen påkostade reseräkningar. Jag tror att Isabella Lövin åkte med ett 20-tal svenska muppar.

Mötet präglades av oenighet, käbbel och ovilja att kompromissa.
Observatörer och delegater var efteråt överens om att mötet inte lyckades leva upp till sin egen slogan: Tid för handling.

SvD citerar Isabella Lövin. 

-Men i slutändan lyckades de mer pådrivande länderna, med EU i spetsen, få igenom ett slutdokument med en relativt skarp formulering, där världens länder uppmanas att öka sina ambitioner ”så mycket som möjligt”.

– Vi känner oss relativt nöjda med den formuleringen, säger Isabella Lövin. 

Läs gärna stycket i rött två gånger.

3 kommentarer:

  1. Lilla skitpartiet kommer att se till att Sverige ökar sina ambitioner mest av alla, det kommer vi att märka i ökade skatter och avgifter. Jag vill veta hur mycket detta möte kostade, och hur mycket utsläpp av koldioxid det orsakade.

    SvaraRadera
  2. Vad kan man begära i form av politisk kompetens utav en damtidningsreporter!

    SvaraRadera
  3. Det var exakt det jag alltid eftersträvade när jag deklarerade. D. v. s behålla så mycket själv.
    Har de snott min ambitionsnivå, månne?

    JJ

    SvaraRadera