måndag 28 januari 2019

Jag hade en gång en idol.

Det var inte för länge sen, inte så länge sen.

Anders Holmberg är för bra för SVT. Han är alltid steget före sitt intervjuoffer, alltid påläst, orädd, smart, exceptionellt vass och definitivt opolitisk utåt. Jag beundrar honom av hjärtat, han ger mig hopp i denna fejkmediavärld. 

Fast intervjun med Morgan Johansson igår var så blodlös och slätstruken. Allt som alla Anders Holmbergs kollegor är, men inte Anders Holmberg är. Han zaggade runt som om Jan Helin stod bakom honom med pickan mot ryggen, eller som om Hanna Stjärne matat honom med Valium en hel vecka före intervjun.  Jag tror det är så.

 Min Anders Holmberg, den riktige Anders Holmberg -  skulle åtminstone ha ställt frågan till Morgan Johansson, hur vår vård i stabs - och katastrofläge, där folk dör i köerna, och personalen går under - om de ens finns - hur, HUR, ska det gå till att ta hit mer flera tusen "ömmande väldigt sjuka, väldigt sköra och väldigt utsatta" gratispatienter, när landet inte har vård, kapacitet och pengar till de ömmande väldigt sjuka, väldigt sköra och väldigt utsatta, som redan finns här. Och som redan har betalat för det som de inte kan få.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar