torsdag 6 december 2018

Ann Heberlein sätter skåpet. Varuhuskedjan Åhléns helt bortdribblad.

6 december, 2018


Ann Heberlein: - Det stora varuhuset, Åhléns, låter meddela att ”en riktigt svensk jul har tysk gran, holländskt saffransbröd och turkiskt (sic!) tomte”. Eftersom jag fann budskapet något förbryllande ringde jag upp Monica Hultgren Andersson, kommunikatör på Åhléns. 

Jag bad henne förklara vilket budskap Åhléns vill förmedla till sina kunder när företaget framhåller att den svenska julen egentligen är ett misch-masch av tyska, holländska och turkiska traditioner.
”Ja, det är ju budskapet”, svarade Hultgren Andersson lite svävande.
”Jo, men vad är då det budskapet”, försökte jag, ”vad är det ni vill föra fram?”.
”Ja, alltså det är ju budskapet”, svarade hon.
”Så budskapet är alltså att det inte finns någon svensk jul”, sade jag i ett generöst försök att hjälpa henne på traven.
”Eh…”, svarade Hultgren Andersson.
”Vill ni kanske ägna er åt folkbildning? I så fall kan jag upplysa dig om att den tomte ni avser, Sankt Nikolaus var en grekisk biskop…”
Hultgren Andersson skrattade nervöst och bad mig vänta. Sen tryckte hon helt sonika bort mig.

Vad är det som driver kommersiella aktörer som Åhléns att ägna sig åt folkfostran? Det är ju givetvis det Åhléns julbudskap handlar om: Åhléns vill upplysa folket om mångkulturens välsignelser. De ägnar sig åt moralisk fostran av sina kunder. Jag undrar vilken reklambyrå som ger det stora varuhuset så dåliga råd. 

Om vi utgår ifrån att en kommersiell aktör som Åhléns framförallt är intresserade av att tjäna pengar – vilket är ett helt rimligt antagande – så vill jag påstå att moralkakor är en mycket dålig idé. Att vintern 2018, när mångkulturens misslyckande står i öppen dager, käckt proklamera att det inte finns något som är svenskt tyder på en utpräglat dålig fingertoppskänsla.

Svenskar kan vara världens mest moraliskt fostrade folk. Från vagga till grav upplyser oss näsvisa pedagoger, tjänstemän, programledare och reklambyråer om vad vi bör tycka. Ingen undkommer den värdegrund som ersatt svenskkyrklighetens roll som statsbärande ideologi. 

Vi får lära oss att män och kvinnor är exakt likadana (fast män är lite ondare än kvinnor), att alla är lika mycket värda (fast eftersom vi som etniska svenskar är privilegierade så måste vi låta andra gå före i kön), att nationalism är fult (fast bara om du är svensk. Om du är kurd eller afghan är det ok. Om du är Israel bör du dock lägga band på dina nationalistiska känslor). Framförallt har vi intalats att tro att det inte finns något som är svenskt.


4 kommentarer:

  1. Välkommen till SD Ann, vi brhöver sådana som dig.

    SvaraRadera
  2. Då Thoralf i Calmar blivit utesluten ur SD på grund av han brutit mot kommunikationsplanen (toppstyrning) är det inget alternativ även om jag trodde det före uteslutningen. KD kanske, då Ebba är lysande, men vill KD ha Ann? Ann har säkert sonderat som det så fint heter innan hon blev moderat. I Ulfs parti sätter Hanif
    ribban med sina starkt framförda åsikter. Partiet vill säkert bli av med honom, kanske till EU. Jag har inte sett listan men Carls Anna Marie fru åkte ur den kanske för att hon också brutit mot kommunikationsplanen.
    Ann tillhör Qvinnorna, precis som Carina, de som inte är PK.
    En ny Qvinna som jag följer är Jenny Piper som lämnade SD 2017. SDs väljare gjorde sitt val i september. Idag
    ökar väljarstödet (Novus november) för SD då s, mp, c och l med Jonas på vänsterflanken är julklappen ingen svensk vill ha. För övrigt går jag förbi Åhlens.
    Mässkalle

    SvaraRadera
  3. Det var ju en gång i tiden ( mer än 100 år sedan) som Åhlens i stort sett på egen hand införde möjligheten att varje svensk kunde flagga med svensk flagga.
    Tempora mutandi?!

    Jungman Jansson

    SvaraRadera
  4. Jo Carina vi har fostrats i socialdemokratins/kommunismens anda sedan före 1900. Härom kan man läsa i http://www.syntes.be/kaos/SAP/HistoriaSAP.pdf

    Med vänlig hälsning
    Mikael Möller

    SvaraRadera