tisdag 4 oktober 2016

Merzek Botros, pastor: - Sverige bär i dag på felaktiga tankar om integration.

Merzek Botros:”Kultur är inte en persons åsikter eller en mängd tankar som vi kan välja att ta till oss eller inte. Kultur är en samling principer som samverkar. Vi kan inte bortse från någon eller några av de principer vårt land och dess gemenskap är uppbyggt kring av hänsyn till om de sårar vissa människor med en annan kultur".

 Merzek Botros, pastor i Centrumkyrkan i Stockholm och starkt engagerad i flykting- och integrationsfrågor, fortsätter:- "Jag kom till Sverige för över 26 år sedan och har sedan dess älskat landet och anammat kulturen. Jag vill bevara den svenska kulturen, och inte bara jag, utan även mina barn som är en del av samhället. Integration kräver att vi förstår essensen i kulturen som samhället bygger på. Sverige är det samhälle som jag har valt att bo i och därför måste jag integrera mig i det.

...
Ett multikulturellt samhälle håller inte i längden. Någon gång kommer det att kollapsa eftersom det är svårt för en del kulturer, med sina särdrag, att leva sida vid sida.Det finns kulturer där kvinnan är mindre värd än mannen i allt; rättsligt, i arvsfrågor och vad gäller äktenskap. Hur kan vi likställa denna kultur med den svenska kulturen som inte gör skillnad på man och kvinna?De som kommer till Sverige måste anamma den befintliga kulturen och underordna sig den. Kultur är inte en persons åsikter eller en mängd tankar som vi kan välja att ta till oss eller inte. Kultur är en samling av principer som samverkar. Vi kan inte bortse från någon eller några av de principer vårt land och dess gemenskap är uppbyggt kring, av hänsyn till om de sårar vissa människor med en annan kultur."  

Min fråga: Varför hittade reinfeldts regering på att de nya invandrarna var för fina för att anpassa sig till oss och sitt nya värdland? Det var början till skräcken, och indelandet i andrasorteringens svenskar och de primaklassens goda.

världen idag

2 kommentarer:

  1. Om Sven Svensson skrivit dessa ord,
    hur hade han klarat sig undan mobben!?
    SwExit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pastorn är förmodligen ursäktad för att makthavarna tror att han inte vet vad han pratar om....!

      Radera