fredag 9 september 2016

Flyktingarna flyr från krigszonerna i the Humanitarian Superpower of the World.




– Jag och min bror kom till Sverige 1994 utan föräldrar. Vi flydde från krig i Somalia och kämpade för att skapa ett liv här. 

Mohamed Dane jobbar delvis som tolk men har också tidigare varit civilanställd inom polisen, där han hjälpt till med förhör och att skriva anmälningar. Något som varit känt i området och som även lett till att en del ungdomar trakasserat Mohamed Dame och hans familj,


Killarna i området som regelbundet (!) åker fast för olika saker, som misshandel och narkotikabrott. trodde att jag anmält dem. Det är därför de gett sig på mig.

– Första gången skulle jag ut och handla. En ung kille började ropa "jävla spanare" efter mig. Den gången låtsades jag som ingenting. Nästa gång de såg mig ute på torget skrek en av dem på somaliska, "Du är död! Du lever på gamla meriter". – De skrek: "Stanna din jävel! Du är död!" Jag blev livrädd och sprang, men de kom efter mig. Minst en hade pistol på sig. Väl inne i lägenhet kände jag verkligen panik. Vad ska jag göra?

Mohamed Dame och familjen lämnade inte lägenheten på flera dagar. – Mina barn ville ut och leka. Men vi var fångar i vårt eget hem. Den enda gången jag vågade ta ut dem var en gång klockan sju på morgonen, när jag visste att gänget inte var utanför.


Efter händelsen tog Mohamed Dame mod till sig och anmälde trakasserierna. Socialtjänsten hjälpte honom och familjen att fly till en hemlig plats. I ett sovrum har familjen ställt ihop två sängar bredvid varandra. Det finns egentligen ett till sovrum men det står tomt.– Barnen vågar inte sova ensamma längre. Alla sover bredvid varandra.

- Nu tvingas jag fly från Göteborg och Bergsjön. Det känns helt sjukt. Att behöva fly runt i Sverige som en flykting. Det är det vi är nu. Vi har lämnat allt, säger Mohamed Dame.


3 kommentarer:

  1. Sverige är inte längre fristad för någon människa.
    Vi lever i landet kaos numera.
    Galningar styr vårt kära Svedala.
    EUs vansinnesstyre har ställt allting på ända.
    SWEXIT

    SvaraRadera
  2. Fast Löfvén och Wallström vänder ryggen åt eländet och bröstar sig som tuppar i omvärlden.

    SvaraRadera
  3. Wallström vet inte vad diplomati är.
    Va fasiken tror hon att hon är? Ställer bara till det för vårt land och retar folk.

    Löfven är i stort sett obefintlig när det gäller att styra Sverige åt rätt håll


    SvaraRadera