tisdag 2 februari 2016

Inzoomat bevisar att vänsterkvinnorna druckit för mycket av sitt eget mensblod,


Inzoomat:


Feministdebattören och vänsterpartisten Hannah Kirloy vill förbjuda vissa mansnamn. Hon anser att de ”befäster patriarkala strukturer”.

– Namnen är en subtil form av repression, en mental räls för det manliga könet. Ta Patrik, till exempel. En ”patriark”, listigt insmugen i vardagen.

Kirloy har lämnat in en riksdagsmotion om att ge Patent- och registreringsverket (PRV) i uppdrag att återkalla flera svenska pojk- och mansnamn. I skrivelsen finns en lista med motiveringar på namn som Kirloy vill förbjuda:
”KARL – könssymbolen nummer ett.
HANS – varför ska allt vara ”hans” hela tiden?
BO – ett hån mot alla hemlösa kvinnor.
AXEL – självcentrerat kräk som allt ska rotera runt.
BÖRJE – alltid först i kön.
URBAN – kungen av city, liksom.
JOHAN – typisk könsbejakning, varför inte en NEJHAN?”

– Folk tänker inte på det här, säger Hannah Kirloy. Det är som när vi omedvetet klär pojkar i blått och flickor i rosa. Efter att jag började kolla på hur namn förstärker könsstrukturerna ser jag dem överallt.
– Ta Muhamed, till exempel, ett nytt inslag i vår namnflora. Mu-ha-med! Vad är det? Jo, en bärbar ko. Ett hondjur som fraktas runt! Det är upprörande.
– På motsvarande sätt ges kvinnor namn som trycker ned eller associerar dem med passivitet. Rigmor är ett tydligt exempel. En sammanskrivning av Rigor Mortis – likstelhet på latin. Eller Linnea. Blompjosk i ljuvt motljus. Jag avskyr sådant!


Hannah Kirloy (V).

Finns det inga mansnamn som du gillar?
– Jo, Pontus. Det heter min katt. Byt ut alla Patrik mot det!
Kirloys lista till PRV upptar sammanlagt ett 30-tal namn och avslutas med Greger.
– Där är jag osäker, säger Kirloy. Men det låter som ett jävla svin, helt enkelt.

9 kommentarer:

  1. Ha ha! Hon är ju helt underbar! Gjorde den här dagen mycket roligare. Lite valuta för skattepengarna...NOT!

    SvaraRadera
  2. Grattis. Du har lyckats. Det finns ingen människa i Sverige som heter Kirloy. Det finns inte heller som heter Hannah Kilroy. Hur löser du detta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lyckats sprida glädje över den svenska galenskapen? Nån lösning ser jag absolut inte inom den nära framtiden.

      Radera
  3. Det är en satirsida, fast full förståeligt att många går på en sån sak här i Sverige för det skulle lika gärna kunna va verklighet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha! Jag fick på det stenhårt! Kollade i och för sig inte länken. Tyckte allt kändes rimligt att komma från vänster...

      Måste säga att jag ändå blev lite misstänksam över att namnet Muhamed inte blev glorifierat☺

      Radera
    2. Jag fick mig många goda skratt! Fast kvinnorna som intevillförsvarasavvitamän skrattade nog inte på sig.

      Radera
    3. Sur i alla fall att inte något av mina namn hotades av svartlistning.
      Ett är ju helt blottat för att listas.

      Jungman "Ilmari Jutilainen" Jansson
      Hoppas inte finnen blir sur nu...

      Radera
    4. Muhamed-baissen var oväntad i sammanhanget! Där borde alla ana ugglorna i mossen.

      Radera
  4. Hannah fanns visst! Jag har dock räknat ut hon..flåt hen..gick under jorden efter djupa samvetskval då hon levt ett långt liv och stöttat patriarkatet genom att heta just Hannah! Hon har rättat sitt misstag och omedelbart bytt namn till Hennah.

    SvaraRadera