måndag 7 december 2015

Stå upp - tag dina fötter och gå.

Det bästa jag läst på denna dag var en kristen kvinna som kom åkande på spark till sin gamla kyrka för söndagsmässan. Det var som vanligt stämningsfullt och vackert både ute och inne, det är verkligen något visst med att träda in i kyrkorummet. Jag blir alltid själv fylld av högtidligheten, stillheten och ron, axlarna åker ner och jag kan andas lugnt. Nuförtiden vågar jag inte utsätta mig för predikningar, utan söker mig till kyrkan vid andra tillfällen. 

Men berättaren, som vi kan kalla för Eva, tordes, trots att Eva hör till oss som tror på att hjälpa alla människor hemma hos sig, med allt de behöver för ett människovärdigt liv. Så när propagandaprästen gick igång om att riva gränser och öppna våra hem för flyktingarna i vårt land. (- för att de ska ta sig hit och inte ha en chans att skapa sig ett liv i ett överutnyttjat socialt experiment som brakat åt helvete-), då ställde sig Eva upp, avbröt prästen, och sa med klar stämma att hon önskade få höra en adventspredikan, inte ett politiskt brandtal. 

Woops.

Men det blev faktiskt inte helt tyst i salen. Ty det gnisslade och gned väldeligt om alla svenskarna i den fullsatta kyrkan, de som skruvade sig så våldsamt mot varandra på grund av den tråkiga stämningen som infann sig.  Mitt inför julen, och allt.....

Prästen menade på att han inte alls förstod, han var väl inte politisk.... (-hur ska en programmerad veta att han är programmerad-), men Eva stod strongt på sig. - Om du vill dryfta politik, så kan du och jag göra det en annan gång, men nu har vi kommit hit för att lyssna på Guds ord. Punkt. 

Mitt uppmaning; om ni inte är lika modiga som Eva - möter ni en vänsterpräst med politiskt budskap i våra kyrkor, res er från kyrkobänken och gå. Mitt i predikan om det behövs. 

11 kommentarer:

  1. Förra året var jag och min sambo i st Petri kyrka i Malmö och skulle stoppa klockringningen före Pegida demonstrationen.
    Jag gick fram till altaret och på knä inför Jesuskorset uppbådade det starkaste stämma jag någonsin har haft och bad högt till Gud och sedan tog jag upp alla de fallen av diskriminering av det svenska folket, våldtäkt på kristna m m ( ex Barbro Feldt- Röda Korsets medarbetare som tog sitt liv)och utmanade prästen och alla närvarande att tänka om och stoppa ringningarna.
    Min sambo kallade alla för heretiker och hypokriter!
    Median var där men ingenting kom ut i median. Inte ens i FRIA TIDER som jag abonnerade på! Varför
    I alla fall hade vårt ansträngning effekt för det RINGDE INTE!!Nu är vi bannlysta i kyrkan.
    Sedan dess har jag inte satt min fot i någon kyrka mera.
    Det har börjat med PK propaganda även i den katolska kyrkan.
    Det är bara den ORTODOXA än så länge som håller sig någorlunda REN. Men hur länge?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni är sanna hjältar!
      Gud välsigne Er!

      Radera
    2. Såå bra. Men - bannlysta i kyrkan?? Det var det värsta! Jag tappar allt hopp.

      Radera
  2. Bra carina,,håller helt med dej
    O bra bella tack för det
    Jag har fått min särbo att läsa din blogg carina
    Hon gillar den
    Du får ut ett budskap ofta genom humor
    Du är riktigt bra på att skriva underhållande
    Det du gör är helt enkelt skitbra
    Pelle motala

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pelle, hoppas verkligen att din fru också kommer att trivas här! Hon är jättevälkommen!

      Radera
  3. Dop, giftermål och vid livets slut.
    Behövs kyrkan till annat?
    Ah, julottan!
    Men då sover man ju!

    Jungman Jansson

    SvaraRadera
  4. Var läste du detta?

    SvaraRadera
  5. De här va bra läsning!Underbara starka människor som står upp förr friheten att få slippa politik i körka.

    SvaraRadera
  6. Och det utgick ett påbud från den kommunistiska ärkebiskopen Antje Jackelén att alla präster skulle sluta prata om Gud och Jesus utan bara om alla muslimer som skulle komma och skattskrivas i Sverige och därefter få livslånga bidrag...Amen..!!!
    Stefan H

    SvaraRadera
  7. Antje Jackelen är inte av denna världen, hon är den som ryker först när mupparna tar över. Fattar hon inte det eller tror hon att det hjälper att krusa liksom alla die dumme politikerna gör?

    SvaraRadera
  8. Det var länge sedan jag reste mig samt lämnade Kyrkan.

    SvaraRadera