tisdag 12 maj 2015

Kristallsjukan.


Fyyyy fancken vilken tjottablingare: Jag drabbades  för över en vecka sen av yrsel och körande illamående, hela ön snurrade och jag kallsvetttade och fick svimningsanfall. Det var som att ständigt kliva av från en karusell som gått runt, runt, runt i högsta hastighet. Efter några dar började jag bli riktigt rädd, fick lätt panik när jag tänkte på inre blödningar och min hjärnskakning och flera fall på isgatan i vintras. Jag var totalt utmattad och kunde inte behålla vätska eller näring. När jag började se ett sammanhang med att jag blev märkbart sämre varje gång jag la mig ner, i tron att det skulle hjälpa, slog mig plötsligt nåt gammalt minne i bakhuvudet om lägesyrsel eller kristallsjukan!!! Googlade snabbt, och kände igen mig i allt.  Sjukdomen i sig är inte farlig, men det är vanligt att man tror man drabbats av något livshotande. 

Orsaken till sjukdomen är okänd, men hjärnans centrum för balanskontroll tycks få fel eller motstridiga signaler. Kroppen kan vara helt stilla samtidigt som hjärnan tolkar att den är i rörelse, som vanlig sjösjuka egentligen.

Det bästa: Som tur är går kristallsjukan oftast över av sig själv inom några veckor  (!) - en lång tid när man inte kan fungera som vanligt. 

Utan behandligen har kristallsjukan en tendens att komma tillbaka. För att bli kvitt kristallsjukan och minska risken för återfall krävs behandling. Sjukdomen behandlas ofta med väldigt goda resultat och botar så många 90% av fallen. Behandlingen kallas för Semonts manöver och går ut på att man utför en serie av rörelser med huvudet för att flytta de lösa kristallerna från båggångarna till hinnsäckarna där de sedan löses upp. 

Det där testade Björn och jag igårkväll med överraskande direkt resultat, nu andas jag försiktigt ut. Och blev nästan religiös.



20 kommentarer:

  1. Oj Carina hoppas du blir bra fort, trodde du var bortrest.
    Intressant läsning om kristallsjukan, Känner ibland yrsel men i mitt fall är det åldern som kommer med stormsteg. Kan dock cykla ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Arma dig - yrsel gör att man sluter sig, all energi går åt till att stå ut! Köp en trehjuling - det borde alla med yrsel ha!

      Radera
    2. Blir väl en trehjuling men inte ännu hoppas jag.
      Älskar min cykel och att flänga iväg på sjuans växel likt en fågelfri.

      Radera
    3. Härligt! Frihet!! Fast tunna hjul, högt att trilla och ont att landa....det värsta med trehjulingarna är att de är asdyra, och väldigt, väldigt, väldigt stödbegärliga. Åtminstone där det finns många nya.

      Radera
  2. Började ana oråd....tur att du är självhelande då svenska sjukvården är ett rent lotteri nu för tiden. Gute besserung!!

    SvaraRadera
  3. Jo. Läskigt, bara jag satte mig vid datorn så kom spykänslan. Tack, HellBoy!

    SvaraRadera
  4. Edward Ulfertz2015-05-12 13:31

    Meningen "Och blev nästan religiös" triggade mitt minne.
    För något tiotal år sedan fick jag ett njurstensanfall, men visste inte vad det var.
    Det skar som knivar i alla mina inälvor, jag kallsvettades och mådde inte särskilt bra.
    In på akuten. Ligga på en brits en halvtimme och bara önska att få dö, så att smärtorna skulle upphöra.
    Sen en spruta i skinkan (med kramplösande).
    En halvtimme senare knallande nerför Avenyn i solskenet för att ta en öl och en pizza.
    Det var också en nästan religiös upplevelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ta din säng och gack eller vad det heter, det är så nära Mirakel vi kommer, från olidlig smärta, till symtopmfri! Kan se dig där på avenyn...!

      Radera
  5. Ah, det här hade min lilla mor för ett par år sedan. hon kände sig stupfull så fort hon hade legat ner ett tag och fick hålla sig i väggar och möbler när hon gick. Mycket obehagligt men det gick, som du sa, över efter ett tag.

    Krya på dig snabbt nu Fina-Carina. Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vidrigt tillstånd, men en tröst att det går över, och relativt snabbt! Tack
      Tina/kram!

      Radera
  6. Drabbades av detta för ett och ett halvt år sedan..På lasarettet fick jag lära mig just dina magiska rörelser.Vill inte strö salt i dina förhoppningar Carina..Men jag är inte samma människa längre,som innan dessa kristaller flyttade sig.Balansen har fått sig en törn,och vad jag nu inser,återställer den sig nog aldrig mer i mitt liv.
    F.ö. sade läkaren till mig att denna typ av sjuka drabbade normalt endast kvinnor...Så sedan dess känner jag mig som "en gammal kärring".. Likväl önskar jag dig god bättring !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lars du är klar i huvudet fastän du har yrsel. Så länge du kan skriva på bloggen är det inget större fel på dig.
      Nån kärring är du definitivt inte, men en klartänkt man med vilja kan jag ana.
      .
      En eftermiddag när jag landade på min gård med hojen så tog jag snedsteg, mötte en granne som säkerligen trodde att jag var lite onykter.

      Balansrubbningar blir man helt förstående orolig inför.

      Till alla vingelpettrar o alla andra här på Carinas blogg önskar jag en skön helg.

      Radera
    2. Jo du Lars, misstänkte nog att detta inte skulle passera som en dröm. Du minns säkert hur hemska problem jag hade med mina öron i sviterna efter svininfluensan, och de sista åren jag flög. Allt hänger ihop. Men änte e du en tjäring, Lasse, de e bara såna som Fridolin.

      Radera
  7. Själv har jag stenar i sväljkörtlarna bakom öronen som bildas av saltkristaller.När man varit utsatt för drag eller kyla och dessa blir inflammerade utlöses en smärta så vidrig att en pinovärk vid en förlossning är det enda de kan jämföras med.Numera skyddar jag mig med en huvudduk( inte slöja) eller tjock mössa.Har bett om operation med lokal bedövn.ing men väntetiden blev så lång att nu har hjärtbesvär kommit emellan.Vad mycket konstiga sjukdomar det finns!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tyvärr finns det otaliga sjukdomar som man inte hade en blekaste aning om...Kristallsjukan var just en av dem,som jag aldrig hört talas om.Man får acceptera och söka lära sig leva med de olika krämpor,som kommer med åren.
      När det gäller Carinas och min kristallsjuka,påminnes jag om den varje gång jag råkar lägga mig på höger sida.

      Radera
    2. Stenar i sväljkörtlarna? Vad är nu detta? Och så svår smärta? Förlossning? Bevare mig väl, vad gör du då när det händer, och hur ofta är det? Hur opererar man? Väntetiden blev för lång?? Tror jag sätter mig ner och gråter.

      Radera
  8. Förlåt glömde min signatur som är Katinka Glahd.

    SvaraRadera
  9. Förlåt glömde min signatur som är Katinka Glahd.

    SvaraRadera
  10. Carina:
    När du nu nämner flög,inträffade detta för mig kort efter en flygresa !
    Minns nu,att jag misstänkte detta som ett av skälen till sjukan !
    Har vi två kanske vistats för mycket på hög höjd i vårt liv ?
    Naja vi får kämpa på,och hoppas att inte än värre saker inträffar....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan absolut vara en hypotes, inte alls omöjligt. Men ändå, vi lever ju båda tack och lov!

      Radera