tisdag 3 mars 2015

Skribenten Michaels liv levs i trotsåldern som vuxen.

Skribenten Michaela Larsson gör ett feministiskt experiment, för att synliggöra maktstrukturer i det offentliga rummet. Varje gång hon möter en man på gatan kommer hon inte vara den som flyttar sig först. 

 Stöter jag in i nån, är det av misstag, oftast sällskap i bredd av båda könen, självupptagna pojk/flickgäng, eller nån man eller kvinna som stirrar i mobilen. 

Själv har jag börjat följa skribenten Michaelas mogna och välgrundade se-mig-jag-fick-ingen-uppmärksamhet-som-barn- protest, så jag tar helt enkelt hatet mot män ett steg längre än skribenten. Jag snor helt sonika de onda männens skrevutrymme på tunnelbanan. Inte en enda man har protesterat. Tvärtom.



8 kommentarer:

  1. Nej, det går vi ej på!
    Du kan inte mena att du färdas på det sättet!
    Själv åkte jag visst en gång förliden säsong men Roslagsbanan + Tunnelbana en gång.
    Faktiskt rätt OK.
    Till min stora förvåning.

    Jungman Jansson

    SvaraRadera
  2. Kvinnor tar redan en extra plats för handväskan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som om du missade all min ironi. Men du kanske är ny här?

      Radera
  3. Handväskor snart ett minne blott. Rånrisken är allför stor.
    Däremot ska man använda handvätskor för att minska smittspridningen.
    På gångbanan går jag på rätt sida o viker aldrig undan för vare sig män eller kvinnor. Äldre ska man dock alltid ta hänsyn till.

    SvaraRadera
  4. Var i stan idag. Tyvärr kan man inte parkera framför varje ställe man ska besöka, så lite trottoarvandring hör till. Mötte 4 stora nysvenska killar gåendes bredvid varandra. Vågade inte göra "Michaela" utan steg snällt till körbanan och lät killarna gå förbi på trottoaren.

    Hälsning från pensionärtanten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hellre levande än död, jag förstår dig pensionärstanten. Ondast, farligast och gapigast vinner i dagens Sverige. Godast kan gå och dränka sig.

      Radera
  5. Tunnelbana, du? Skulle inte tro det! V.

    SvaraRadera
  6. Nu kom du allt på mig...!

    SvaraRadera