fredag 27 februari 2015

Putinkritiker skjuten fyra gånger och dödad.

- Den ryske oppositionsledaren, en av Putins mest högljudda kritiker, Boris Nemtsov, som levde med en fruktan för sitt liv, har skjutits till döds på en gata i centrala Moskva. Skotten avlossades två timmar efter att Nemtsov intervjuats i the Echo of Moscow radio kanal om en stor demonstration planerad till första mars. 

Om det var Putin bakom skotten, som hela världen redan enats om,  undrar varför Putin inte bara långtidsfängslade honom som han brukar göra med oppositionella eller nån i deras familj.  

Är det inte bara lite för uppenbart och provokativt? Varför skulle Putin väcka hela världens fördömande och de hatiska protesterna ännu längre, för att bli av med en man som i verkligheten inte utgjorde ett reellt hot.  

Är det uteslutet att det finns mörka krafter i Ryssland, som vill få saker och ting så att säga att snabbt eskalera?

11 kommentarer:

  1. "I regret her suicid."

    Putin on Politskovskaja

    SvaraRadera
  2. Sa han verkligen så?
    Putin är en farlig man, precis som de flesta politiker, men dessutom galen.
    Ibland undrar jag dock om det finns ett mått av demonisering från väst. Som inte skulle behövas. Han gör jobbet själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Citatet är ett försök till ordskoj, påhittat av mig.

      Radera
    2. Jamen då så! Det var ordskoj ;)

      Radera
  3. Vill inte försvara en mördare i Moskva..Men nog skulle jag bli förvånad,om en enskild man som Putin skulle ligga bakom mordet.
    Sådana misstankar/beskyllningar växer fram när man inte historiskt/kulturellt känner till den ryska menaliteten.
    I Ryssland råder en nationalism som vida överstiger vad man förknippar med 30-talets Tyskland.Om denna starka rörelse, och kring landets kultur överlag,skrives inget !
    F.ö har jag idag min fasadflagga på hel stång.Dock med anledning av ett annat skott,som avlossades 28 februari för ett antal år sedan !

    SvaraRadera
  4. Håller med dig Carina. Kanske någon (Soros?) vill ha en repris på statskuppen i Kiev.

    Vladimir är inte guds bästa barn men han verkar vara den enda politiker med makt som inte går i finansmaffians ledband.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dina sista ord ovan Argus,är nog själva grunden för åtskilliga mord i Ryssland..
      Men det vågade/avstod jag skriva,eftersom man då anklagat mig vara antisionist !

      Radera
    2. Jag är antisionist, antiislamist, antikommunist, antinazist och antifascist men procyklist och prohumanist (fritt efter Tage D.). Gillar demokrati, yttrandefrihet och mänskliga rättigheter och skyldigheter.

      Radera
    3. Nu har jag fyllts med talrik propaganda under c.a 10 minuter av den totalt,kvart långa nyhetssändningen i ARD.Man tryckte speciellt på att den mördade var en jude,och att han dessutom samarbetade med juntan i Kiew,allt för freden !
      Normalt vore det kanske bättre för offret,att man förtigit hur han svikit sitt eget land,genom att arbeta för "fienden"....och nedsvarta sina egna.
      De sista fem minuterna av dagens viktiga nyheter, avslutades med ett reportage om hur PEGIDA-rörelsen skadar Tyskland !Samtidigt visades det upp bilder på "fredsaktivister av korrekt slag".
      Med denna min kommentar,vill jag visa att vansinnet inte längre enbart finns inom Absurdistans gräns.

      Radera
    4. Jag är också allt det där. Vi är ute, och en utdöende art.

      Radera
  5. När läget är så pass tufft för Putin som det är, så vore han ju otroligt korkad om han beodrar mord. Nej, det är nog snarare någon som ser sig kunna tjäna på ett "krig" mellan USA och Ryssland.

    SvaraRadera