fredag 31 oktober 2014

Förträngningsmekanismer.

calorie

Ett forskarteam i UK har kommit fram till att tre fjärdedelar av de tillfrågade inte visste - eller gissade fel - på antal kalorier i ett glas vin. Nio av tio hade inte en susning om hur mycket kalorier en stor stark innehåller. 

För att lyfta insikten om att man blir fet fast man bara dricker nånting utan att tugga det, har hälsoforskarna släppt en enkel jämförelsetabell

 En stor stark innehåller lika mycket som en skiva chokladkaka på 180 kalorier. Ett stort glas vin är lika fetmande som fyra fiskpinnar, och en alkoläsk är som en pizza-slice.

 En pina colada, drar iväg, innehåller lika mycket kalorier som en  Big Mac, medan en dubbel vodka- tonic är jämförbar med en chokladdoppad  donut.  

Få se, vad ska jag välja nu.....en fredagkväll i oktober..... ett stort glas vitt vin  - eller fyra fiskpinnar...

7 kommentarer:

  1. Fiskpinnar och pulvermos med remuladsås, möjligen lite vitt vin, vad som nu finns hemma.
    Man kan iofs. byta ut fiskpinnarna mot färsk torskrygg eller filé. Fryst går också an. Sen, hemmagjord mos med smörgrotta och sirap efter behag. Remuladsås, eller efter behag, något annat gott så att "maden glattar ner". Varför inte äggsås? Sen vitt vin, också efter behag, både i mängd och sort. Själv dricker jag mjölk, numera i större mängd än innan. Mest som en protest mot de aktuella forskningsrönen som jag ser som tagit ur sitt sammanhang och ett sätt att få mer anslag. Jag lyssnar inte längre på dessa "experters" råd.
    Smaklig måltid.

    Skogis.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker mycket om hemmagjorda fiskpinnar med massor av citron och majonnäs. Till detta några glas Pinot gris från Alsace.
    Lena

    SvaraRadera
  3. Vilka läckergommar! Kommer att tänka på er ikväll när jag tar mina fyra fiskpinnar i flytande form!
    Mjölkpåhoppet gör bara att man stöter ifrån sig all "forskning", nu får dom ge sig!

    SvaraRadera
  4. Drick och ät efter LCHF vet ja.........räkna kolhydrater istället för kalorier.....12 % vin nästan inga kolhydrater. Whisky, gin, vodka, inga kolhydrater. Läs på och njut!!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter bra men den dieten dör i alla fall jag av.
      Alla äldre blir smala så jag äter och njuter, ibland helt utan förstånd. Skål alla här på Carinas blogg!

      Radera
  5. Elisabeth du har ju inte dött?????
    Du verkar ju leva fastän du har ätit enligt lchf men förståndet????....det kan man ju diskutera om
    Fattar inget.......hi hi skål på er alla!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min våg har pajat så idag åker jag iväg och köper en ny. Har 5 kg som måste bort.
      Ska verkligen tänka på att minska kolhydraterna även om det blir tufft att avstå en god
      kvällsmacka.

      Radera