onsdag 3 september 2014

En okänd värld.


"En ljuslila slips gör Mannen vass". Hur en man väljer färg på slipsen för att sända ut specifika signaler är en maskulinitet som jag inte anade vidden av. Visst har jag hört och sett rubriker om politikerslipsar, som oftast är röda, till vita skjortor och mörka kostymer. Och nu får jag veta att röd slips betyder makt, och att det finns seriösa studier i ämnet gjorda av trendanalytiker. - "Det är nånting med rött som alltid kommer tillbaka till styrka och passion." Men nyanserna av det röda har stor betydelse, mörkare rött som bourgogne sägs bygga upp förtroende, ljusare rött kan ses som ett budskap om personlig stil och kreativitet, och rosa som ett ställningstagande för "solidaritet med kvinnor". 

När en man tar rollen som projektledare eller vill övertyga om sin ambition, tar han på sig en klarröd eller en mönstrat röd slips.

Fast det kan vara smart att använda lila och mörkt violett,  istället för rött på affärsmöten, lila visar nämligen på gott självförtroende på män som vill sticka ut och vara lite modigare i looken, och samtidigt inte distrahera. 

Svarta slipsar på middagar och partyn ger extra sofistikerade vibbar, men man måste vara försiktig, ty svart kan också visa på arrogans och uppkomlingsfasoner, och bör undvikas om man är på klättring i karriärstegen. 

Smartast är att hålla sig till grått, då upplevs inte så pretentiös. 

Grönt kan säga många olika saker, men kan vara alldeles för skrikig i jobbsituationer. Gult är ett traditionellt val, som ger karaktären av värme och vitalitet. Det anses välkomnande att närma sig en man i gult, eftersom färgen är levande, och symboliserar solen som ger en känsla av optimism och positiv livsstil. 

Blå slipsar är det bästa och tryggaste valet, eftersom de påminner oss om himlen och havet, vilket har en lugnande effekt. Beigt och jordfärgat visar  en avkopplad vänlighet, laxfärgat liksom gult funkar för män som jobbar med människor, typ försäljare, lärare och i serviceindustrin.  

Men använder man brun slips , får man se upp med att den inte ser för enkel ut - den kan få hela omgivningen att tro att du är en trist typ.  

Och jag som hela livet trott att det bara var elle-belle-bi........



9 kommentarer:

  1. Suck, jag som nästan aldrig använder slips. Finns jag?

    Skogis.

    SvaraRadera
  2. Strypsnara, kallas det visst. Inget för riktiga karlar,kan Man inte skicka klara signaler utan ett tygstycke runt halsen då är det illa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hörru!
      Att kunna knyta en slips tillhör definitvt allmänbildning
      för en riktig man!
      Om inte annat fick man lära sig i lumpen.
      Färgen skall vara diskret o framhäva mannens i övrigt färgval
      på klädseln!
      Färg har definitivt ett symbolvärde!
      Vet ni om att grönt är Islams färg, nehe.
      Vår eminente så kallade statschef bär ofta grön slips, jasså!
      Om jag inte minns fel hade "lövet" en grön slips när han talade
      i Rinkeby på vår nationaldag!?
      Du "Skogis", min vän, det var länge sen jag bar slips.
      Vi är män ändå du o jag.
      Lasse


      K
      Färger har definitivt ett symbolvärde!

      Radera
    2. Ursäkta, blev nog lite rörigt på tang.
      Men budskapet är det samma!
      Ds

      Radera
  3. Inte så farligt rörigt, men bra!

    SvaraRadera
  4. Allmänbildning?
    Det är att veta när Eldkvarn brann!
    Knyta slips ber man en grabb på luckan om hjälp med.
    Två år efter varann...
    Nej, jag blev inte mobbad.
    Har nog haft en rätt skyddad uppväxt.

    Jungman Jansson

    SvaraRadera
  5. Grabben skulle ha visat dig den ädla konsten!

    SvaraRadera
  6. Ja, G III hade ju Munck...
    Grabben insåg nog - i vart fall när det gällde slipsknytande -
    att jag var hopplös..
    Men jag klarar dubbelt halvslag om egen part!

    Jungman Jansson

    SvaraRadera