tisdag 26 november 2013

Spionerar din TV på dig?

Det låter som science fiction, men många nya smart-TVs kan se dig - veta exakt vilka som är dina favoritprogram - och till och med filma dig i soffan. Och det finns ingen avstängningsknapp! 

En IT-konsult , Jason Huntley, har avslöjat att en plattTV-skärm sedan sommaren hemligen har invaderat hans familjs privatliv. Han började undersöka sin TV när han observerade att hans TV börjat sända honom riktad reklam, allt baserat på de program han brukar titta på. Huntley bestämde sig för att forska i hur informationen i TVn ,som var kopplad till internet, sände och mottog. Och upptäckte snart att detaljer, inte bara om vad han tittade på, utan också vilka knappar han tryckte på sändes till tillverkarens huvudkvarter i Sydkorea, där man använda hans data för att tjäna pengar på.

Utan Huntleys vetskap sändes också hans privata digitala bilder och filmer som han tittat på via TVn, inklusive foton på frun och barnen, umgänget, fritiden, arbetskamrater och släkten.

Värst av allt, var att TVn fortsatte att sända informationen till Korea, även när Huntley hade justerat data-At fault- delning till OFF.

Att nån kan se vad du har burit för kläder, vad du har ätit, och höra varje ord du säger, och vem vet vad mera, det är en mardröm för dig, men inte bara för de hungriga megaföretagen, utan också för kriminella. 

Gulp.





4 kommentarer:

  1. Det här har jag misstänkt länge. Det lönar sig att vara foliehatt ibland. Det första jag gjorde när jag köpte min laptop för fem år sedan, var att tejpa för kameran med svart eltejp. Man kan undra varför Ipads har kamera åt två håll. De har spionerat på oss ett bra tag, undra bara hur länge. Kolla alla zombisar som springer runt med sina mobiler och fotar allt och alla...vi sköter vår egen övervakning. Personligen lade jag mobilen på hyllan för snart 10 år sedan. Ingen, som inte har med det att göra, ska veta vad jag gör och vart jag befinner mig!

    SvaraRadera
  2. You are a surviver! Inte tänker vanliga människor på sånt, de ska ju hem och titta på ensam mamma söker.....

    SvaraRadera
  3. Precis. De sitter och oroar sig för vem som tar vem i Bonde söker fru och som du skrev Ensam mamma söker istället för att undra vad de bakom spakarna sysslar med. Jag är extremt paranoid men inte så att jag inte lever mitt liv. Men jag litar inte på någon "däruppe".

    SvaraRadera
  4. Så måste livet levas idag i Sverige. Läste just i Mitt i, om en äldre dam som stod vid parkeringsautomaten, när två kvinnor kommer fram och vill "växla" en tjuga, istället snor de snabbt en femhundring från den vänliga damens öppna plånboken och drar. Det håller inte längre. Lär alla äldre att vara se upp!!

    SvaraRadera