måndag 18 november 2013

Norrmännen rannsakar sig själva om de verkligen är rasister.

Ja, blir svaret om man frågar de storebrorsinfluerade korrekta norrmännen, och JAAAA blir svaret om man frågar nynorrmännen själva såklart. Aviserna i Norge svämmar över av kollektiv späkning och bestraffning efter nissarna Nöjens, Fadakars och Arnstads välriktade rasistpilar.


Men Bashe Musse, ledare i Somalisk nettverk, anser att några invandrare överreagerar och tolkar vad som sägs som vardagsrasism, även om det inte är menat så.
- Det kan hända att en norrman säger nåt som är menat väl, men på grund av den invandrades kunskap och förståelse så kan det bli missförstånd. Jag tror invandrare är för lättkränkta. Personer med etnisk norsk bakgrund menar inget ont, och är inte medvetna om att det de säger kan misstolkas. 

-Jag har till exempel hört norrmän använda begreppet «främmande kulturer», och en gång hörde jag på nyheterna att de talade om en man med «muslimskt utseende». Det tycker jag var lite roligt, men jag tror inte det var rasism. Det kommer an på sammanhanget och vem som säger det. Det är en lätt att halka från omedvetenhet till rasism.  

????????????????????????????????????????????????????

Ja, kära nån. Om "främmande kultur" och "muslimskt utseende" betraktas som rasism, då fattar jag vad dårarna på aftonslasket och ETC håller på med. Och om de nyanlända är så ömtåliga är det nog bäst att vi alla håller käften och avstånd. Så vi inte sårar någon eller riskerar att utmålas som Hitleranhängare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar