torsdag 14 november 2013

Dags för de rika kommunerna att dra öronen åt sig. Eller börja bygga.......



Lomma är Sveriges tryggaste kommun. Men även Vellinge och Staffanstorp hamnar på listan bland de tio bästa. Detta enligt den mätning som SKL - Sveriges kommuner och landsting - står bakom. Landskrona självklart bland de absolut sämsta.

SKL mäter bland annat anmälda våldsbrott, olyckor, bränder, inbrott och stöld per invånare. Och i samtliga indikatorer visar Lomma kommun på ett mycket bra resultat. Lomma kommun har tidigare även hamnat i topp när det gäller polisens trygghetsmätningar. Då mäts ett antal indikatorer, som till exempel olyckor, bränder, våldsbrott och skadegörelse. SKL påstår också att 7 av 10 Malmöbor, men faktum är att nästan var tredje malmöbo är rädd.


De gröna kommunerna i Skåne är platser där man fortfarande vågar gå ut.

4 kommentarer:

  1. Jag brukar undvika det röda och gula områdena när jag flyger där upp i det blå..."El cóndor pasa`"

    Stefan H

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inser och har full förståelse för din försiktighet Stefan..
      Själv uppehåller jag mig innanför en väl låst ytterdörr...i ett av de röda områden.
      Men jag ser ofta alla de vita kondensstrimmorna,du lämnar efter dig !
      Sitter på min balkong och drömmer mig bort från eländet,
      som ju ännu inte är förbjudet !
      Då tänker jag som Reinhardt Mey sjunger i sin låt..
      "Da oben,über die Wolken muss es wunderbar sein"..u.s.w.

      Radera
  2. Lomma! Lomma!
    När jag studerade i Alnarp (skryt?!) gick jag ofta till Lomma. Det är lite Danmark över staden, små stenhus längs kullerstensbelagda smågränder. Man kan inte köra bil eller ens cykla till om man vill göra inbrott. Småkonst på fönsterbrädor blandad med blommor.Tänkte att här vill jag bo. Men livet ville annorlunda. Bor härligt nära havet och naturen nu, fast på öst-Sverige.
    Second-hand butiken hade underbara märkeskläder för spottstyver, passande studerandes kassa, tyvärr bara i storlek 36 och under. Jag hade lite grövre benstomme då och nu, st 40-42.

    Hälsning från nostalgisk tant

    SvaraRadera
  3. Härliga kommentarer, tappra vänner! Tack.

    SvaraRadera