onsdag 23 oktober 2013

Jag känner Anders Jallai som en seriös, timid och klok man.

I flera år jobbade jag nära Andres Jallai, eller Anders Jallai, som han kallar sig idag. Han var flygkapten och jag purser och vi ingick i ett samarbetande resursteam. Numera dyker han efter vrak och har gjort sig känd som deckarförfattare, jag har aldrig läst nån bok som han skrivit. Men det är inget personligt, jag är bara inte förtjust i deckare.

Nu har Jallai kommit ut med en ny thriller, däri ingår ett mord på utrikesminister Carl Bildt, och just den ingrediensen använder sig Jallai av i marknadsföringsklippet av den nya boken. 

På filmklippet ser man Carl Bildt genom ett kikarsikte. Plötsligt smäller det och en stund senare ser man utrikesministern ligga på gatan. Javisst, allting kan man sälja med mördande reklam. -Det får han tåla, säger författaren.

Fast. 

Jag känner bara avsmak. Tror vi svenskar inte riktigt är med på att leka döda ministrar, det ligger för nära oss.  

Dessutom har vi alldeles för många knäppgökar med vidriga idéer nuförtiden, de ska man inte väcka i onödan.. 


hbl

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar