lördag 12 oktober 2013

Du skall icke ljuga.


 Kaled Ahmed Taleb (37) kom till Norge 2002, och bluffade sig in i sitt nya land, ljög att han och hans familj var krigsflyktningar från Mogadishu, Somalia.  Med falsk identitet och namnet «Khalid Haji Ahmed» blev han norsk medborgare och profilerad lokalpolitiker för Arbeiderpartiet. Med hjälp av de falska papperna fick också hans två yngre bröder och föräldrarna uppehållstillstånd i Norge. 

Konfronterad med polisens upplysningar, erkände 37-åringen sitt rätta namn,  att han är från Djibouti och att han är fyra år äldre än han hade uppgivit. Utlendingsdirektoratet har nu fattat beslut om att 37-åringen ska utvisas från Norge. 

Taleb själv anser inte helt oväntat att han borde få stanna i Norge, även om han bluffat sig till medborgarskapet.

- Jag hoppas att jag får en ny chans. Jag har inte begått nåt allvarligt kriminellt brott i medan jag bott i Norge, och jag har bidragit mycket till det norska samhället. 

OMG!Tänk om alla som ljugit oss svenskar fulla för att bli försörjda av oss skulle utvisas....! Det skulle nog bli rätt tomt här.  

Heja Norge, som stolt står upp för landets värdegrund och sätter upp varnande exempel.

3 kommentarer:

  1. Ja, vi elsker dette landet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del "nyanlända" gör det tydligen extra mycket...

      Radera