torsdag 5 september 2013
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Oskar sa: - "Denna blogg är en stilla oas för frihetstänkare." De vackra orden kom så nära min tanke om hur det ska kännas att vara här! Jag kontrollerar inte era kommentarer, gör det själva och ta ert ansvar enl svensk lag.
Hur jä**a dum får man vara? Borra hål i en vattenförande grusås? Med ständigt högt vattentryck underifrån? Om det är svenska ingenjörer som planerat detta så adjö "svenska ingenjörer" ni har tappat kompetensen.
SvaraRaderaEller är det svenska politiker som planerat detta?
Spräng och fyll igen.
Arvid
"Spräng och fyll igen."
RaderaJa då kommer verkligen svenska skattemedel till nytta.
Nu är tio miljarder mycket pengar men faktiskt mindre än det vi skänker till rika personer i fattiga länder utöver FN:s rekommendation - årligen.
En järnvägstunnel är hållbara saker. Om vi tar Sveriges lönsammaste järnvägstunnel, Nuoljatunneln, så trafikerades den ursprungliga tunneln mellan 1902 och 1990 då den ersattes av en ny som förövrigt var borrad av samma företag som började borra i Hallandsås (om jag minns rätt). Man ersatte den då med en längre för att bättre undvika lavinerna.
Om vi då slår ut dessa 10 miljarder på 100 år så betyder det att om tunneln förkortar resandet med 548 mantimmar per dag med ett timpris på 500 kr/timma så är den i hamn. 548 mantimmar det är väl ett X3000-tåg i vardera riktningen?
Det finns lyckligtvis olika sätt att se på saken.
SvaraRaderaDu har inte funderat på bli diplomat? ;-)
RaderaOm "vi" inte vore så förb....t präktiga och ödade bort stora delar av våra gemensamma tillgångar på korrupta politiker i utlandet och inrikes bistånd så skulle vi kunna göra en schweizerost av Hallandsås.