måndag 13 maj 2013

Varmt välkommen till friheten i Sverige, Sima, let your hair loose!


Sima befriade sig från ett tvångsliv med slöja när hon invandrade till Sverige från Iran, hon får  nu lov att känna vinden i håret och friheten från förtrycket, som vi andra kvinnor.

– Första månaderna jag bodde i Sverige, drömde jag vissa nätter att jag var på universitetet i Iran utan slöja.
– Jag var så rädd för väktarna att jag sökte på golvet för att hitta ett tygstycke att dölja mitt hår med.
DT: Hur påverkade slöjan dig?
– Slöja betyder många saker, först måste du låtsas vara en troende muslim och alltid ha den, även till fest.
– Bär du inte slöja får du aldrig en statlig anställning.
– I själva verket tvingar de kvinnor att ljuga. Det skapar en dualistisk karaktär eller ett dubbelliv i människor. Det dubbellivet tas bort här i Sverige.

Det dubbellivet BORDE tas bort här i Sverige Det är djupt tragiskt att svenska makthavare och politiker vill återinföra religionens och männens förtryck för Sima här i landet, i korrekthetens namn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar