fredag 19 april 2013

My way of TGIF.


James Arthur´s  Impossible. 



5 kommentarer:

  1. Även jag som inte har för fem öre ens av romantik i kroppen tycker det ser mysigt ut, fredag eller ej.
    Men jag undrar en sak, givetvis utanför ämnet. Taskiga arbetskamrater har vi väl alla, eller har haft. Du och Björn som har anknytning till sjön och allt kan kanske hjälpa mej lite med om jag hade rätt eller ej. Det snackades vid fikabordet om sjön och sjötermer. För och akter och slör och fock om vartannat. Som inbiten landkrabba satt jag där som ett fån. Till sist vände de sej mot mej och frågade om jag visste var slöfocken satt på en båt. De såg allt lite luriga ut. Jag svarade "vid rodret". Alla fick ett svårt skrattanfall. Men jag satt allt och mös lite för mej själv. Jag lurade dem alla. Jag vet väl så mycket att han eller hon sitter ju i kajutan och slappar. Eller hur?

    Skogis.

    SvaraRadera
  2. Bra, sämre sneseglare än svarslös! Det tycker t.o.m Ankar Kätting, som är dummare än tåget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han, Ankar Kätting, har jag aldrig hört talas om, men att tåg är dumma har jag hört talas om. De skulle minsann ha sej en omgång av repet, så det blev folk av dom. Det slog mej, islamofob som jag tydligen är... hur kan rättrogna muslimer ha med båtar att göra, överhuvudtaget, med tanke på kölsvinets närvaro? Sen hittade jag det här uttrycket som jag undrar om din "gube" har hört talas om, när det gäller sjötermer.
      Skjuta björn,
      är en gammaldags benämning för ett bland de farligaste tilltag en båt kan hitta på, nämligen att under länsning i hårt väder falla av så mycket att seglen gippa. Det finnes båtar som trots omsorgsfullaste styrning äro omöjliga att hindra från denna olofliga manöver, och dylika såsom sjöbåtar odugliga exemplar utmärka sig merendels för mycket stort och fylligt hvalf akter ut samt ytterst ringa djup för ut, d. v. s. just karakteristiska drag hos den moderna kappseglingsyachten.
      Däremot hör man aldrig om allmogebåtar, och i synnerhet icke om sådana som hafva snipbyggd akter, att visa någon benägenhet att skjuta björn.

      Jag fattar inte mycket av ovanstående, men i någon mån bör han kanske akta sej. Jag antar att äfven det som står i sista stycket gäller båtar och inte äkta hälfter

      Skogis.

      Radera
    2. Fattar noll själv, skjuta Björn har man ju hört talas om, men just nu håller han och fiskaren Harry på att mura för att få det sprillans nya ålarökeriet på plats Så jag frågar efteråt!

      Radera
    3. Efter sjötermen ( hade aldrig hört talas om...) men väl råkat ut för, "skjuta björn",kom uttrycket " skjuta upp ". Prokrastinering?

      Tyvärr ett kardinalfel jag har.
      Fast det vet ju ni på den här bloggen redan...

      Skepparn

      Radera