torsdag 31 januari 2013

Erik Helmersson lägger fingrarna emellan.


Det finns en sida av islam som är inte bara fundamentalistisk, utan också skrämmande blodig och våldsam. Det ser vi inte minst i Syrien, Mali och Egypten just nu.

Genom att som Helmersson i DN idag förringa den djupa världsproblematiken med de som vill döda och demolera i Guds namn, som "frågeställningar som är allmängiltiga inom alla större religioner", gör inte Helmersson islams modernister nån tjänst.
Helmersson:-"Kristendomens kamp kanske syns bäst i abortdebatten, judendomens speglas just nu i Israel, där könsseparation och religiös värnpliktsvägran stöts mot det sekulära samhället."

Helmerssons jämförelse är chockerande simpel, det är en oförlåtlig stupiditet att rycka på axlarna åt de islamska blodbad vi ser nu, och jämföra med abortmotståndare med plakat och fula maktkamper.

Efter UG igår ställde jag en fråga till chatten, men censurerades, så jag ställer den idag igen, i hopp om att någon enda människa kan ge mig ett rakt och ärligt svar:
- I UG var det satt utan tvivel att muslimer mot mitt ansikte anpassar sitt budskap efter falsk tolerans, och sen genast och habilt byter åsikt till det som är bokstäverna i Koranen bakom min rygg. 

Min fråga är: Kan jag då nånsin lita på en muslim?


dn

8 kommentarer:

  1. N E J !!
    ===========
    Även om jag kanske inte är den rätte att besvara din fråga..En islamist är en kappvändare,10X värre än en Folkpartist.

    SvaraRadera
  2. Tack, Lars. Skulle gärna ta emot ett svar också från en troende muslim.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De har århundradens erfarenheter att ljuga sina opponenter mitt upp i ansiktet, men vi avvaktar otåligt deras väloljade svar. // Naivtive

      Radera
  3. Vi har i våra 10 Guds bud bl.a du skall inte stjäla, döda eller ljuga. Och för oss allra flesta så följer vi detta utan större problem eller betänkligheter. Hur ställer vi oss då till en religions följeslagare vilka hyllar en Gud som är "Den störste bedragaren"

    Taqiyyan är ett "skydd" genom lögn till och med att officielt avsäga sig sin tro bara man behåller den i sitt hjärta.

    Al Ghazali 1056-1111 (Taqija): Nu och då är det din plikt att ljuga…vi bör ljuga, när sanningen leder till obehagliga resultat, men säga sanningen när den leder till goda resultat.

    Det finns en väldig massa exempel om taqiyya och även "kitman" som en annan form av lögen som finns inom Islam. Men egentligen finns ingen trovärdighet hos en troende muslim då all lojalitet finns i troheten till allah och utvidgningen av islam. // Naivtive

    SvaraRadera
  4. Tack, Naivtive, jag kan leva med ärlighet, det är jag född och uppvuxen med. Ärlighet varar längst, var mottot, och livets regel; ekänn vad du gjort, men ljug inte för mig.
    Så då blir det ju inte lätt, om alla våra spelregler som samhället är byggt på, inte gäller längre.
    Det vore i alla fall praktiskt och förenklande om detta var ett öppet och erkänt faktum, så att man åtminstone vet vartåt kompassen pekar.

    SvaraRadera
  5. Jag läste chatten och försökte komma på nån bra fråga. Alltså en de inte rakt av hade censurerat.
    Och i l'esprit de l'escalier-anda kom jag förstås på en nu.
    Fi:s representant påstod att de behövde hjälp av kvinnor "innifrån", att Fi inte ville tala istället för dem. Varför frågade de inte Fi:s representant varför de inte då stöttat kvinnor som faktiskt kämpar hårt, som Barhei Andersson, Sara Mohammad och Nasrin Sjögren. Jäklar att jag inte kom på det!

    SvaraRadera
  6. Jag såg din kommentar i chatten, så du blev inte censurerad. Det blev däremot jag som fyra gånger ställde frågan om det inte var dags att slopa ordet islamofob som epitet på människor som kritiserar islam? De ville inte visa min fråga, däremot såg jag att en av ug-journalisterna skrivit att hon var rädd för att bli anklagad för att vara islamofob.
    Mvh Katja

    SvaraRadera
  7. Såg du min kommentar?? Tack! Och jag som letade upp och ner och upp och ner. Nåt svar som du minns?
    Synd att din fråga-i-tiden inte kom med, Katja. Om man läste chattfrågorna så var det många förnärmade muslimer, som tyckte att UG skulle granska alla andra religioner istället. Skräcken för att islam ska avslöjas är betydligt större än den inbillade islamofobin.
    Jäklars Anna, den lede Fi kom alldeles för lätt undan!

    SvaraRadera