måndag 5 november 2012

Min nya bok.


Två dagar i sträck satt jag och kom in på Dagens Följetong i bilradion, jag invaggades i den goda berätterskans famn, och orden hon läste och meningarna som formulerades gav mig behagsfrossa. Det handlade om en tidigare brobyggare och lärarinna boende i bergen på gränsen mellan Polen och Tjeckien, och hon är en egensinnig kvinna, ibland skvatt galen. Men hon tänker tankar och uttrycker sitt språk så det blir som om bokstäverna dansar en lustig mazurka tillsammans.Ibland känner jag igen mig i kvinnan, och tänker att jag nog slutar så.


Boken heter "Styr din plog över de dödas ben" och författarinnan Olga Tokarczuk, och jag ilade till biblioteket och längtade, måste få äga, lyssna, läsa mer nu meddetssamma. Men ack, måste beställas.Lång väntan, 3 dagar!, men väl värd den.
 Nu njuter jag varje kväll med boken, som hade mig redan när uppläserskan läste berättarjagets tankar om "den testestoronrelaterade autismen" hos en man, hennes granne Tröger.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar