onsdag 17 oktober 2012

Etnisk mångfald leder till ökad misstänksamhet.


Satt i gårkväll och tittade på halvåtta hos mig, där Helge Skog är den stora behållningen
Hur som helst, det var en ung man från en annan kultur i kvällens avsnitt, som gjorde sitt bästa för att laga en mumsig italiensk meny för sina tre okända gäster.
Förrätt var en liten rund brödbit som han inhandlat på sin svenska matvaruaffär, med mozarella, pesto och lite annat smått på.
Peston fick vi följa den unge mannen på skateboard när han hämtade hos en pizzeria.

Gästerna lät sig väl smaka och gav upp små förtjusta utrop om i synnerhet brödet i förrätten, som den unge mannen påstod var ett speciellt bakat italienskt bröd, och peston.
-Har du gjort den själv?
Javisst svarade den unge mannen, med pokerface alldeles svart om tungan.
-"Hur har du gjort - kan vi be om receptet?"
Om ni nu tror att mannen skulle avslöja sin lögn för gästerna och hela svenska folket, så tror ni galet.
Mannen fann sig omedelbart, och orerade självklart om en kocks speciella rättigheter att inte dela med sig av sina hemliga recept.

Helge en svensk hedersman sa till den unge mannen ute i köket:
-"Nu ljög du ju!"
Mannen hade inga problem med det:
-"Ibland får man ljuga lite."

Björn och jag tittade på varandra med lyfta ögonbryn.
Snacka om kulturskillnader och de problem som dyker upp, när folk som glatt och öppet ljuger om stort och smått, ska dela värld med såna som enligt gammal svensk sed, kultur och tradition har ångest fem veckor efter en minivit lögn - och faktiskt tror på allt som sägs.
Därför älskar jag hundar.

friatider


2 kommentarer:

  1. Och den fan har tänkt bli snut? Hejaa!!!

    SvaraRadera
  2. Jag lägger mina dyra hjärtslag på annat än dåliga, innehållslösa TV-program men jag håller helt med dig, Carina.

    SvaraRadera