lördag 1 september 2012

Reinfeldt, Lööf, Romson och Ullenhag, den odynamiska kvartteten.


Stod och strök, lyssnade på radio P4, och ett program som heter "Pop och politik". En man som invandrat till Sverige från diktatorn Pinochets militärjunta i Chile på 70- talet berättade spontant, hans namn lät som Gonza, men jag har inte lyckats hitta på google.
Hur som helst han talade ren och skär poesi, hjärtat i bröstet bultade varmt, jag var tungen att skruva upp volymen och sätta mig ner med nåt blankt i ögat.

På ett ungefär:
- Min pappa arbetade mot miltärdiktaturen, så han flydde till Sverige. Ett år efteråt när jag var sex och pappa ordnat jobb och bostad åt oss, så kom familjen efter.
Men jag är helsvensk!
Jag har vuxit upp här, gått i skolan här och lärt mig om Gustav Vasa, att sjunga, så visst är jag svensk, fast när jag åker hem och hälsar på släkten nu så är jag också chilensk!

Sa denne Gonza(?) på världens mest charmerande svenska i en helt okomplicerad kärlek till sitt nya land.

Nu till den odynamiska kvartetten:
-När vi hade ett sådant vinnande koncept, de som kom älskade oss, och vi älskade dem. Det tillförde landet så oerhört mycket, de kom lagom många för att assimileras och hinna skapa sig ett liv för sig och sina närmaste av E-G-E-N K-R-A-F-T.

När, hur och varför blev det er politik att dra på hela svenska folket försörjningsbörda för massinvandring av människor som inte tycker om vårt land, vårt folk, vår kultur, vår religion - men älskar alla miljarder vi öser över dem, utan att de behöver lyfta sitt lillfinger.
OSA före 2014.

4 kommentarer:

  1. Exactamente !! Frågan som borde ställas till aspiranter på Sverige / Är det okay att din dotter gifter sig med en Svensk och tar del av det Svenska samhället?? Är svaret nej hon ska giftas bort med en kusin i hemlandet vi "flytt" ifrån och överhuvud taget inte umgås utanför klanen .Då ska det vara vändande flyg tillbaks till vålds o klansamhället man kom ifrån !!

    Norrlandsfan,,

    SvaraRadera
  2. Carina:
    Där har du åter lyckats väl med en enkel beskrivning,hur den reglerade invandringen en gång fungerade..Sådan historik bör kanske öppna ögon,på en del framför allt ur yngre generationer !!
    Denna dåtida asylpolitik var också sett av human art,för alla parter en bra lösning.
    Dagens massinvasion sker ut urval och med personer utan id-hanlingar..till 95 % !!

    SvaraRadera
  3. Jag tycker detta var en bra text Carina och bra tankar av Norrlandsfan,,. Ja, nu skall jag istället för att prata om vad jag tycker är "dåligt" benhårt gå in för att prata om alla "Gonzas" jag känner och deras historia av en lyckad integration. För jag hade inte varit samma svensk utan de "Gonzas" jag har haft i mitt liv. Jag hade inte just nu eller varit samma svensk då jag möter de människor som precis som Norrlandsfan,, beskriver ungefär inte VILL vara en del av vårt samhälle. Svårare än så är det inte!

    Trevlig helg Carina och Norrlandsfan,,!

    Hälsning Anne!

    SvaraRadera
  4. Go lördag på er allihopa, ja inte är det svår ekvation, inte. Så varför begrip dom int?
    Politikerna skapar genom sitt ständiga miljardtjyvande från oss till dom, och genom att göra de som vill hit till offer, grunden till svåra etniska motsättningar.

    SvaraRadera