onsdag 5 september 2012

När du får oväntat besök.



För nån vecka sen hade jag tufsat ihop luggen med en snodd, iklädd baddräkt i hettan, och givit mig på att handtvätta och skura jeans-sofföverdragen och lite t-shirts, och annat på en klippa i havet.
Det sista kran-sköljvattnet hällde jag i stora tråg utomhus och doppade, vred, och doppade och vred, så det rann längs hela mig, lika ymnigt som svettdropparna i pannan.
Mitt i detta impulshyperengagemang stannade en storfräsarbåt precis intill bryggan, tre medelåldersmän i, en ropar glatt:
-Carina, det är bara Thomas, jag ville bara komma och visa ön för min svåger och en kompis!
Och så ser jag hur de tar bilder med kamera och jätteobjektiv.
GRRRRRRRRR. Moorrrrrrrrrr. GRRRRRRRRR.

-Javisst.
- Sen kan jag komma hem till dig i stan och ta med mig några väninnor på visning och fotosession, när du står i duschen, har magsjuka, och det passar dig som allra, allra sämst.

Ett par dagar senare satt jag själv i soffan med Zudden och bloggade. En människa med hopsnörd kapusjong lufsade upp runt knuten på huset, fyra, fem meter ifrån mig. Jag flög upp och ut, och undrade vad i hela friden.
- Vi är några kanotister.
Jag såg en sju, åtta kanoter nere vid havet, jaha.....
-Och vi tyckte det såg så fint ut här..........

NRK påstår nu att folk på landsbygden är mycket mer beredda på spontanbesök och håller därför alltid snyggt hemma. Medan stadsmänniskor har det stökigt och därför gärna vill avtala tid för gäster.
Slutsatsen skulle vara att människor som har det ostädat hemma är mera osociala än de som har pedantisk ordning.


Sicket trams.
Ge mig bara en timme eller två, sen ska jag vara hur social som helst.



5 kommentarer:

  1. Mitt utseende är nog är svårt att förbättra. Inte ens en bikini hade hjälpt, den synen hade nog gett presumtiva besökare ett livslångt trauma. Men, lägg till en vecka eller så på dina dagar. Plus en container... eller två. Då hade jag kanske också kunnat bli aningen mer social. Å andra sidan... om de stackars vilsegångna människor som hittar hem till mej tar det som det är, så kan de få både kaffe och bullar i mån av tillgång. Skulle de ha andra, mer ondsinta avsikter kommer tankarna genast in på SSS och SGT. (Se tidigare inlägg om Kortedala). Det är tragiskt att man i ren självbevarelsedrift i första hand måste se okända besökare som presumtiva rånare och våldsverkare. Skogis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr har vi kommit dit,tidigare när jag liksom du bodde ute på landet,låste vi aldrig dörrarna.Men det var ju också långt före den massinvasion av "behövande",som idag strövar runt,för att få dagarna att gå,tills nästa socialbidrag anländer...

      Radera
  2. SSS och SGT, det är bra på en ö i havet att ens man är jägare. Även när han inte är här. Han har grejer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är just grejer jag saknar. Våldsfantasier med gräsklippare eller snöslungor flimrar förbi. Men funktionen är osäker. Annars finns ju exempel i filmens värld, James Bond t.ex. Man slipper ju gräva. Nej, det som gäller är nog att "min grej är större än din". Kalibern på bössan alltså. Bäst att förtydliga så att inga missförstånd må uppstå. Skogis.

      Radera
  3. Det gäller nog att försöka inte bli rädd, reagera snabbt och bli furioso istället.

    SvaraRadera