torsdag 16 augusti 2012

Nu får det va nock.


Mamma, 80, har vridit sina händer i förtvivlan över den sommaren som aldrig kom.

Sommaren är hennes tid, vintern kan hon lika gärna gå i idé.
Hon har farit runt på sina favoritställen, Grytan i Helsingborg, besökt Kristianstad bara för att hon aldrig varit där, mött Silverhandbollshjältarna på Österportstorg i Ystad, cyklat till Köpingebro och vårdat mormors och morfars grav, varit stammis på jazzen i Helsingör, åkt på trädgårsrunda, varit på hantverkssmässa i Båstad, bokat Papa Bue på konserthuset i Helsingborg, och hela tiden med varma kläder och regnkappa på pakethållare.
Våra samtal blir lååååånga.
För en som egentligen inte kan sitta still så länge är telefonsamtal en plåga, men nån måste lyssna på frustrationen över vädrets makter, emellan allt roligt hon upplever.
Men igår hade hon fått nock, här kommer hennes hämnd på vädergudarna:
-Nu har jag bestämt mig, för att jag aldrig ska bli så besviken, så här får det bli:
 Det finns från och med nu bara två årstider; den ljusare och den mörka.

Där fick dom!
Min mamma lurar de i alla fall inte fler gånger!!

14 kommentarer:

  1. Carina.
    Sommaren i söder har ju varit omväxlande..Men tror mig veta att orsaken till din mammas nedstämdhet ligger på pakethållaren ..
    Färdas med Cykel i vår landsdel innnebär som du känner till...alltid motvind !
    Men hennes program i övrigt imponerar på mig,men inte cyklar hon väl från Landskrona till Båstad el.Helsingborg ??
    Tror att du försöker driva med oss !!
    Om så skulle var fallet,är ju även hon en aspirant för ett OS-deltagande i Rio(långloppet på cykel) !!

    SvaraRadera
  2. Jag skojar inte. Hon cyklar lätt till Helsinborg och de tre milen från Ystad till Köpingebro fram och tillbaka, men igår sa hon att det hade börjat bli lite tungt för kroppen de en och en halvtimme som hon rensar ogräs, krattar, vattnat och planterar.
    Ni ses säkert i Rio, du och hon, jag kanske hänger på och hejar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. OOOOtroooligt !!
      Uppför Hildesborgs-backen,Bergliden m.fl rejäla Skånska berg i motvinden !!
      Mina dagliga träningsrundor i maklig gång,utmed sundet förbleknar !!
      Önskar jag hade haft en sådan vilja och ork..

      Radera
    2. Jag också, absolut. Skogis.

      Radera
  3. Alltså är tre OS-grenar räddade. Gång, rodd och cykel. Bäva månde motståndarna. Skogis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja,så långt börjar ju allt att ljusna..Nu hoppas jag bara att några tjuvjägare anmäler sig...Landet är i behov av nya skyttar !!
      Carinas make Björn vet jag är skyttekunnig,men om han funderar på att "aspirera",har inte framkommit.
      Du som bor i skogstrakterna Skogis,kunde ju ge dig ut och spana/träna på Varg och Mårdhundar !!

      Radera
  4. Byt ut grenen som Lars berättar om, där de sparkar varandra medvetslösa, så kan vi ha OS i att sätta ihop gräsklippare så att de funkar åtminstone en liten stund, så ses vi där!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då vinner jag lätt den nya grenen "rep. av utsliten gräsklippare" på ren envis tjurighet. Då är vi fyra, snart nominerade till nästa OS.
      Efter att ha monterat en starlock (det vet väl alla vad det är) och tagit bort ett bensinfilter som jag satte dit i ett missriktat försök att vara duktig, så fungerade maskinjä..ln en hel klippning. Jag förväntar mej inte att det går bra nästa gång. Skogis.

      Radera
  5. Det är av henne jag har ärvt Det. Att aldrig, aldrig ge sig eller ge upp, funkar inte plan A så tar vi plan B, att allting går, har förstört mina söner också (som håller på att arbeta halvt, nä, helt ihjäl sig).
    Minns min äldste son, som jag var på IKEA med för att inhandla allt nödvändigt till hans första bo. Jag hade då en liten svart Ford Ka, han sa vi måste ta en transport, jag svarade varför det? Han insåg att det är bäst att låta mig köra hela lasset med säng och köksmöbler och allt ut till myrbilen och få försöka. Han himlade dock med ögonen och skakade småleende på huvudet.
    -"Ge mig en kvart och några rep!"
    När jag var klar, kunde han pressa in sina 1.90 i framsätet och jag pressade igen dörren efter honom, allt var fullt, inuti, ovanpå och utanpå och mycket stack ut genom fönster och överallt.
    Så skrattade jag lyckligt - nu kör vi!!!
    Sen smög vi bakgatorna och slapp möta farbror polisen.

    De säger aldrig emot mig, ler roat och konstaterar bara lugnt, hon kommer att greja det!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Framför mitt "beileid" till Björn !! Inser nu varför han sååå ofta befinner sig ute på havet eller vid sin rök !!
      Samtidigt förstår jag,att det inte var en överdrift,att du har "rott till Estland"..och hem igen !1

      Radera
    2. Det är aldrig fel med strategiska reträttplatser. Skogis.

      Radera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Skogis, grattis, du är lika envis som en väggalus! Men ge den inget beröm, tala bara tyst, och lita på försynen.

    SvaraRadera
  8. Hahaha - där får han ro, min gode Björn!

    Min personlighet tenderar att vara typ on/off, vid off rör jag mig inte ur fläcken med min goda bok, hör heller inte när Björn tar snurrebåten och drar ut till havet. Eller när han kommer tillbaka.
    Så no worry Lars!

    SvaraRadera