måndag 9 juli 2012

Tankeväckande på facebook. Till och med ungdomen tycker det var bättre förr.



På väg hem från träningen ser jag en bil vid sidan av vägen med motorhuven öppen. Där står en äldre herre i 70-årsåldern och kliar sig i huvudet och ser uppgiven ut. Naturligtvis stannar jag och frågar om jag kan hjälpa honom med något. Han skiner upp som en sol och blir helt salig och säger "Det har passerat minst 50 bilar och INGEN har stannat och frågat om jag behöver hjälp". Farbrorn äger heller inte en mobiltelefon. Då jag inte är mekaniker kan jag inte laga hans bil men jag puttar in bilen på en sidoväg och skjutsar sedan hem farbrorn.
Väl hemma hos honom insisterar han på att ge mig 2 liter jordgubbar och 500 spänn som tack. Jag vägrar ta 500-lappen men jordgubbarna högg jag direkt ;)
Är det verkligen så här illa i dagens samhälle att vi inte har tid att hjälpa varandra?
Jag kanske är gammalmodig men jag tycker det är bedrövligt om det är så. Om folk nu saknar empati kan de väl i alla fall se egoistiskt på det hela och ta chansen att vinna 500-spänn och/eller 2 Liter Jordgubbar och/eller en NY VÄN.

Så! Då fick jag det ur kroppen. Tack för att du läste...

3 kommentarer:

  1. Man vågar inte hjälpa ngn numera pga att man riskerar att bli överfallen. Tänk om det är en zigenare som står där och släktingarna ligger i diket......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt min tanke och sannolikheten för att det ska vara någon med utrikes anknytning är överhängande: http://affes.wordpress.com/2012/07/09/invandrarna-och-brotten-1-samtliga-brott/ (Ser själv fram emot del 2; Grova brott)

      Radera
  2. Ska läsa och - få bekräftelse.

    SvaraRadera