torsdag 5 juli 2012

Överdriven rädsla för islam?


Den ovanligt modiga, öppna och raka frivilligarbetaren och vänsterpartisten Gun Holmerz slog larm om det hon befarar är en islamisering  i Hjällbo i Göteborg. Efter det fick hon massiv kritik från hela PK- Sverige. 
Nu tillåts ÄNTLIGEN debatt om hennes kritik. 
Är den befogad eller är den bara rasistiskt fördomsfull frågar PK-SR.


About time! 
Skulle jag vilja säga såhär i elfte timmen.
 Vi satt några häromkvällen och tillät oss för ovanlighetens skull att släppa in elefanten i rummet.
 Vi började tala invandring och islam. Jag kände mig omedelbart utmanad, även om jag aldrig talar om detta, men däremot skriver öppet, så behöver ingen tveka om mina åsikter. 


Så det blev laddad stämning och jag förväntades förklara min "rasism".
Informerade lugnt och sakligt om min kärlek till Sverige, demokratin, friheterna och min stora sorg om mammas ålderdom i en stad som hon inte längre får vara säker i. 
Där mångkulturen har förvandlat allt som var tryggt och vackert till ett veritabelt hatiskt helvete för alla.
Jag sa att jag sörjer den kvinnokamp vi fört i jämställdhetens tecken, sörjer hederskulturer i vårt Sverige, religiöst förtryck, att kvinnor vill ha specialtider på bad, att svenska skolor accepterar att muslimska flickor inte får vara tillsammans med pojkar på gympa, simning och inte får följa med på skolresor.


Då säger en älskad person, tillika intelligent, begåvad och vansinnigt skärpt:
-Det är väl inte så märkligt, barn som har astma kan också befrias från att delta.


Då inser jag att bristen på kunskap är fullkomligt alarmerande. 
När vanliga goda svenska människor jämställer ett barns sjukdom med en fundamentalistisk pappas grymma järnhand över sitt lilla barns och hela sin familjs liv, då är okunskapen på en nivå som vi absolut inte kan acceptera.








SR

12 kommentarer:

  1. Mycket vackert skrivet Carina, men tyvärr alltför sant. Jag råkade själv ut för en liknande deprimerande händelse för inte så länge sedan. En driven och framåt person som jag respekterade klämmer plötsligt ur sig när vi diskuterar den kapsejsade invandringspolitiken; "- Vad är gränser?". Att inte jag hamnade i sittande ställning på golvet av pur förvåning är ett litet under.

    Jag försökte förklara att det funnits gränser åtminstone sedan de första kända kulturerna började ta form för halvdussinet tusentalet år sedan mellan Eufrat och Tigris och att alla civiliserade länder utom möjligtvis Sverige har gränskontroller. Hjälpte föga.

    Att vi ärvt landet av våra föräldrar och lånar det av våra barn och att det inte är vårt att ge bort verkar sakna betydelse för de aningslösa. Om de nu är så satans givmilda kan de i alla fall börja med att ge bort det som är deras innan de ger bort sådant som är andras.

    Nu hoppas jag att de aningslösas döttrar (eller säner för den delen som en aktuell händelse i Boden visar) inte råkar ut för "överraskningssex" och att vi slipper kravaller som i London men å andra sidan kanske det skulle väcka dem? Eller inte.

    Nej, jag är inte en dödsnazistrasist som gör skillnad på människor på grund av deras ursprung. Däremot är jag en "kulturist" som anser att vissa kulturer är underlägsna andra. Det är alltså inte den genetiska poolen (finns dock några undantag) utan den kulturella omgivningen som avgör hur en människa blir. Vi har otaliga exempel på personer som i tidig ålder adopterats från länder där uppmätt IQ är signifikant lägre än här som fungerar minst lika bra som infödda personer.

    Jag har fått en dålig eftersmak av den händelsen även om jag är medveten om att tillfälliga bakslag kommer och tror på att sanningen segrar till slut. Det är bara att konstatera att kulturmarxisterna och Frankfurtskolan har gjort ett gediget arbete och att alla kanske inte kan räddas.

    Tröst för alla hjärtan: http://www.youtube.com/watch?v=gP4apO4dbhw

    SvaraRadera
  2. Folk vet i regel alldeles för lite om islam. De är dessutom allra oftast så gravt relativistiskt indoktrinerade att kommentarer som den om astmabarnen eller osäkerheten på vad en gräns är, på ett tydligt sätt speglar deras intellektuella belägenhet.

    SvaraRadera
  3. Ja Catarina,okunnigheten om islam är skrämmande.Även personer ,med utbildning på högsta akademiska nivå, har inte en aaaning om vad själva begreppet innebär.
    Islam,"kärlekens och fredens religion" är i själva verket en facistisk ,våldsförhärligande krigsideologi.
    Det är otroligt att varje gång vi ger upp ännu en bit av vårt samhälle till den mest intoleranta monokultur som världen hittills har upplevt,så förklaras det av islamioterna,att det är för att vi är ett mångfaldigt tolerant samhälle!
    Islamioterna inser inte att mångkultur blir till en monokulturell,rigid samhällsordning som heter islam och som styres av Sharialagen,given av Gud,och kan därför aldrig reformeras eller ändras!
    Det värsta är, att vi i toleransens namn får betala för avskaffandet av vårt välfärdssamhälle genom att släppa in folk från en kultur som ligger väldigt långt i från vår egen.
    De flesta muslimer har ingen som helst avsikt att låta sig integreras i vårt land.
    De har inga som helst skrupler att bli försörjda av sina blivande slavar medan ockupationen går mot sin fullbordan.
    De kräver att få leva efter ursprungslandets regler,kultur och lagar.De kräver ochså att vi ger dem särrättigheter på bekostnad av svenskarnas nedärvda friheter som våra fäder genom sin kamp gett oss.Muslimerna motarbetar allt slags integrering i ett modernt samhälle
    Dessa -av oss,folket-objudna gäster uppför sig som herrar i våra hus och detta kommer snart att sätta den demokratiska staten på grund genom att slita i sönder samhället och infrastrukturen ,bit för bit.
    Se bara på praktexemplet Libanon!
    De nyttiga idioter för islams utbredning i världen ,sk islamioter är en del av folkförräderiets hierarki,där även våra "förtroendevalda" politiker ingår.
    Även alla de som får sin smutsiga sold ur den tumöriösa flyktingindustrin har en stor skuld idetta.
    Man kan bara beklaga dessa arma amöbor till människor som en dag kommer till klarsyn om vad de gjort till sina egna barn och andras ungar,för ont!!Men de gör det försent!
    Ja som min gamle far brukade säga "Di dumme,tar aldrig slut".
    De som agerar som en plog för att låta islam få fritt spelrum i Sverige,förtjänar inte att leva i ett fritt land(ännu så länge)där dessa folkförrädare lever gott på folkets bekostnad.
    Vi ,inkluderat dom nyss omnämda kommer alla att hamna i rännstenen om detta för fortsätta,men för att citera Oscar Wilde "så kan en del av oss ,fortfarande se stjärnorna".Katinka Glahd.

    SvaraRadera
  4. Själv hoppas jag på en nära kollaps av monsterstaten EU....vilket förhoppningsvis kan bli den väckarklocka för hela Europas folk i allmänhet och det Svenska folket i synnerhet.
    "När det är tomt i krubban bits hästarna"

    /HellBoy

    SvaraRadera
  5. Underbara kommentarer fulla av klokhet och insikt. Tack!

    SvaraRadera
  6. Till och med Poohl Pot på Expo, har anförtrott mig mig i telefon, att dom själva behöver lära sig mer om islam. Han frågade till och med var man bäst kunde skaffa sig mer kompetens. Mitt svar kom helt automatiskt, på nätet.

    SvaraRadera
  7. Olli Rein: "Mitt svar kom helt automatiskt, på nätet."

    På cmje.org finns de tre viktigaste engelska översättningarna av Koranen samt en av de större haditsamlingarna på engelska på nätet. Mohammed Knut Bernströms mycket lästa svenska tolkning av Koranen (Koranens budskap) bör inte vara förstareferens eftersom den är en tolkning och inte bara en översättning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Magnus Johansson
      Jag köpte efter 11/9 2001 ett billigt häftat exemplar av Koranen, i K V Zetterstens oförkortade och utmärkta översättning. Zettersten var professor i semitiska språk vid Uppsala universitet, och behärskade alltså såväl arabiska som hebreiska, och huvudsyftet med den nya översättningen var att återgiva grundtexten så ordagrant som möjligt och var färdig 15 nov 1917. Den blev ansedd som en mycket bra översättning och det är väl därför den kommit i nya tryckningar ända in i vår tid. Jag är inte troende
      och anser att det som står här stämmer så bra för min del, att några andra översättningar inte är intressanta. Jag har inte läst hela skiten, men kanske nära hälften, samt den historiska inledningen. Numer har jag den som uppslagsbok.
      Jag har läst en del i din blogg, samt kan kanske tänka mig att läsa mer framåt hösten om jag har bättre med tid eller lust.
      Mvh Olli Rein Petterssons bloggsida.se

      Radera
    2. Olli! Jo, jag känner till Zetterstens översättning.

      Jag blev lite fundersam när du skrev "Jag är inte troende och anser att det som står här [i Zetterstens koranöversättning] stämmer så bra för min del, [...]"

      Bör det inte stämma bra rent objektivt för att det ska vara av allmännyttigt värde?

      Välkommen tillbaka till min blogg! Lämna gärna kommentarer där som kan leda till intressanta diskussioner. Killarna och tjejerna på Granskningsnämnden för radio och TV samt JO läser ofta min blogg men är inte så intresserade av att bidra med kommentarer.

      Hälsningar,
      Magnus Johansson

      Radera
    3. @Magnus Johansson
      Det var kanske inte det bästa ordvalet jag kunde ha valt, men jag mår lite illa just nu får jag väl försvara mig med. Just nu har jag precis tagit mig genom en halv heracillinkur på 3 tabletter per dag i 10 dagar för en infektion i armen. Då jag inte är troende, menade jag att ha läst delar av den utgåvan så kunde jag åtminstone jämföra vad Imamer och annat skitfolk bland muslimerna ibland kastar ur sig att man ska läsa, för att se om det var rimligt sant efter min huskoran. Att jämföra ett flertal exemplar av denna skrift är inget alternativ för mig. Då letar jag hellre på Allahakbar.se eller liknande sajter för att få en guidning i sånt jag orkar ta till mig. Själva religionen är inte mitt huvudintresse.
      Har du själv läst Petterssons, där 6 ibland 7 skribenter skriver under fria förhållanden och på så vis skapar många inlägg dagligen, i en mix som går hem i breda lager av befolkningen.
      ca 70-75 000 unika dagliga läsare följer oss varje månad. Men att hitta nya vägar ut till ännu fler är ju det vår verksamhet syftar till. Vi sysslar med upplysning i grundskolans LM-stadie, medan du tydligen vidarutbildar akademiker. Sånt har inte vi tid med! Men jag ser dig ändå, som lite intressant ur vår synvinkel. Kämpa på, för vi kämpar väl för ungefär samma mål?

      Radera
    4. Olli: "Att jämföra ett flertal exemplar av denna skrift är inget alternativ för mig."

      Om du diskuterar med en muslim eller islamapologet och vederbörande börjar ifrågasätta din översättning är det nog ett alternativ även för dig.

      Olli: "Har du själv läst Petterssons, där 6 ibland 7 skribenter skriver under fria förhållanden och på så vis skapar många inlägg dagligen [...]"

      Jo, jag hittade dit via denna blogg och ska återkomma med kommentarer. Hur många av de som är aktiva på Petterssons skriver kommentarer på t.ex. Sveriges Radios hemsida? Anledningen till min fråga är att det tycks som att bloggvärlden är väldigt uppdelad; man hittar en favoritblogg där man känner sig hemma och sedan stannar man där för bekräftelse och inbördes beundran. Jag anser att det vore mycket bättre för folkbildningen om man som skribent eller kommentator visade sig på många fler ställen, inte minst hos public service.

      Olli: "Kämpa på, för vi kämpar väl för ungefär samma mål?"

      Det vet jag inte än, men kämpar ni för sanningen så står vi på samma sida.

      Radera
  8. Jo Carina man misströstar ibland över all aningslöshet det finns MEN jag tycker mig märka att man även från oväntat håll får höra sådant man inte förväntade sig.
    Jag märker att allt fler och fler vågar prata om allt som havererat och gått fel i vårt land.

    SvaraRadera