torsdag 17 maj 2012

Uppdrag granskning????

-Vad är det??
 Imamer? Dold Kamera??
-"Nä sorry vi missade, vi var och shoppade loss lite....och sen ba´va vi på krogen och killarna bjöd på champis....."
Kulturellt kvinnoförtryck?
-"Jaha, typ, nån som inte bjuder på skumpan?"
Muslimska kvinnors verklighet?
-"Dom är jättegulliga! Vi känner nåra som adpoterats från Kina, och så har vi en städerska från typ Iran- hon är så himla duktig!!"
Men i Rinkeby och Rosengård syns bara män på gatorna..
_" Rrr..inkebo? Rosen...staden..? ..Var ligger det? Kanske där i Malmö...liksom i närheten av Båstad och Torekov..??Låter vackert.... och om kvinnorna inte syns så är dom väl i city och shoppar!"
Men vad tycker ni om massinvandringen?
-"Jättebra, purr-fect, vi är ju jätterika, och vi måste ta hand om såna som har det svårt, vi tycker att det ska komma ännu fler, vi menar det är ju typ fett synd om dem. Och vi vill ju inte vara nåra rasister!!"
Får jag fråga var ni bor?
-"Javisst, här!"

4 kommentarer:

  1. Lite små-elakt, men så träffsäkert. Inte många orkar bry sej eller så är folk i gemen helt ovetande, kanske medvetet ovetande. Pratar man om invandrarrelaterade problem ute bland folk, så är det antingen uppgivet, ingen orkar ta i det. Eller så reagerar omgivningen med aggressivitet i olika stadier. Man drar sej ofta undan och håller tyst för att inte bli "omöjlig" i sociala sammanhang. Skogis

    SvaraRadera
  2. Egentligen var det inte så elakt ment, snarare som en sorts möjlig förklaring till varför de som aldrig läser alternativa medier på nätet, och kanske bara bläddrar i en kvällstidning då och då är totalt främmande för problematiken och dess omfattning.
    På mitt gamla jobb var vi oftast ganska mainstreamade, så när man talat med dom så inbillade man sig lätt att vi allihopa var helt överens, men även jag sväljer mina åsikter i ett sällskap som ska ha trevligt tillsammans. Det leder inenstans, och som Stenmark sa, "hä ingen idé o förklar för såna som int´begrip".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skrev "små-elakt" med ett brett leende. Satir, tyckte jag, inte ren elakhet. Jag rör mej ju inte alls i de kretsar du beskrev, inte du heller, antar jag. Men bilden du gav passar ju in med variationer på en hel del sociala (och politiska) grupper i Sverige. Alltför vanlig inställning, tragiskt nog. Jag skulle tro att många som läser på din blogg nickar igenkännande. Skogis

      Radera
  3. Jag förstod, Skogis, ville bara förklara mig själv.
    Om nån mer nickar igenkännande så blir jag glad!

    SvaraRadera