tisdag 10 april 2012

Var finns rättvisan för de som bär Sverige på sina axlar?



Fria Tider
skriver:
-"Har du slitit hela ditt liv inom den offentliga sektorn? Då är risken stor att du kommer få lägre pension än invandrare som inte arbetat en enda dag i Sverige."
Och berättar om Tuula Olsén, 64, som har arbetat i Sverige ända sedan 1971 då hon blev klar med sin socionomutbildning.
Trots det får hon inte högre pension än de som inte jobbat alls.
– Till andra offentliganställda kvinnor vill jag nästan säga ”gå hem”, säger hon.



– Det som retar mig mest är att jag får en pension som inte motsvarar mer än socialbidragsnormen för skälig levnadsnivå trots att jag arbetat 40 år i Sverige.
Personer som av olika anledningar inte jobbat så mycket eller inte alls får ju garantipension och bostadstillägg. Jag har jobbat och gjort rätt för mig, men får väldigt liten utdelning av det, fortsätter hon.
Invandrare som kommer till Sverige i hög ålder och således inte har bidragit till pensionssystemet kan ändå få ut en ansenlig inkomst genom att ta del av äldreförsörjningsstödet, som saknar krav på att man ska ha bott i Sverige ett visst antal år.

När ska svenska människor vägra att hunsas med?

2 kommentarer:

  1. Nästa fråga blir; vad händer när man kört slut på alla svenska skattebetalare?

    SvaraRadera
  2. Det är då alla börjar slå ihjäl varandra.

    SvaraRadera