måndag 9 april 2012

– Jag vill bestämma själv över mitt liv.


I ett år har Pegah Murtaza Aga (25) och hennes mor Sughra Pakohinejad (44,) från Teheran, gått på kurs för att lära om kristendomen. På påskafton konverterade de båda och döptes på midnattsmässan i Bodö Domkyrka.
Nu känner jag mig lugn och glad, säger Sughra som bott i Norge i fem år.
– Jag var inte nervös för själva dopet, men för hur folk ska se på mig, säger Pegah.

Jag vill gratulera och lyckönska till ett eget val och ett fritt liv.
Livet är för kort för att endast lyda en mycket gammal bok och stränga människor som anser sig ha tolkningsföreträde.

Tyvärr har Pegah och Sughra inte fått upphållstillstånd i Norge. Därmed riskerar de att bli sända tillbaka till Iran som kristna.
Och som vi vet kan detta få allvarliga konsekvenser.

– Det är farligt för muslimer kan inte byta religion, förklarar Sughra.

Hon säger att det troligtvis finns fler muslimer i Norge som skulle vilja konvertera men fruktan hindrar dem att ta steget.


NRK

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar