fredag 16 mars 2012

Följ själv olycksrutten för Herkulesplanet.


Följ flyget innan det försvann.

Min erfarenhet från civilflyget, gör att jag inte kan begripa varför det inte kommit några sos och mayday-signaler.
Jag lider med familjerna.

16 kommentarer:

  1. Carina:
    Läste att man misstänker att det gott in i en bergstopp vid Kebnekaise.I så fall lär det bli svårt att att finna resterna,innan ovädret däruppe har förbättrats.När det gäller nödsignaler,är dessa kanske allt för svaga,för att kunna uppfångas från denna vildmark..Tråkigt men också förvånande,att man inte befann sig på säker höjd.Kanske var just en lågflygning del av övningen ? Såvida inte höjdmätaren var fel inställd fån början,det är ju trots allt viss skillnad på havsnivå och Kebnekaise ...

    SvaraRadera
  2. Jag lutar också åt att man flugit in i en fjälltopp, antingen drabbats av "White-Out" eller en stark nedvind. Området är känt för sitt extremt hårda väder med svenskt rekord i vindstyrka (Tarfala 1993 81 m/s sedan blåste vindmätaren väck) Jag har själv fått vända i Ladtjovagge vid betydligt mildare väder.

    SvaraRadera
  3. Argus.
    Tror att din teori stämmer,just stark nedvind har jag själv upplevt och överlevt..Men sådan tur har troligen inte detta Herkulesplan haft !!

    SvaraRadera
  4. Nu börjar fantasierna spira om det försvunna planet !!
    Läste att man trodde det var ryssarna som skjutit ner det! Man t.o.m jämförde med Catalinans försvinnandet i början av 50-talet,och dessutom sänkningen av Estonia...
    Vi får verkligen hoppas,att detta inte är ett nytt sådant fall !!

    SvaraRadera
  5. Äh människan vill inte acceptera det svartvita, det måste till nåt extra. Bara för att olyckan inte ska verka så fullkomligt meningslös. Tror du inte?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo men visst...Och nu har man ju hittat vrakdelar !!

      Radera
  6. "Jag har själv fått vända i Ladtjovagge vid betydligt mildare väder."
    Argus, var gjorde de inte en Argus? Teori?

    SvaraRadera
  7. Svar
    1. ELT
      Fick upp eltandborste och en hel hoper andra förslag på nätet!
      Men mottagarsystem för nödsändare verkar ju vettigt
      Spantax minnes vi ju

      Isola Regina

      Radera
  8. Föreslår Terrain awareness and warning system

    TAWS
    Djäklar
    Där kom ( Freundianskt?) Wedholm igen...

    Isola Regina

    SvaraRadera
  9. Hahaha, IR, sorry, frågan var till den insatte piloten Argus;
    Aircraft Emergency Locator Transmitters (ELTs) are used as an aid in locating downed aircraft. ELTs begin transmitting immediately upon impact. The Federal Aviation Administration establishes the requirements for aircraft to be equipped with Emergency Locator Transmitters. There are two basic kinds of ELTs: those that transmit on frequencies of 121.5 and 243.0 MHz, and those that transmit on a frequency of 406.0 MHz

    SvaraRadera
  10. Tack Carina..Nu hjälpte inte detta fantastiska instrument,när "kaptenskan" möjligen hade order att flyga extremt lågt, -mellan bergstopparna-
    Alla som gjort lumpen vet hur tokiga order fördelas,kors och tvärs genom hela "utbildningen".Två fingrar vänster bergstoppen,blev till deras "verrhängnis".Denna gamla militära sed kostade nu ytterligare fem personer livet !!

    SvaraRadera
  11. Usch.
    Låg du själv vid flyget, Lars?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo så var det..Men på den tiden "skyffeljärnen" svävade runt,över södra Sverige.. J 21 hette de..

      Radera
  12. Hercules en " svensk " konstruktion
    Kelly Johnson
    Sök på Kelly Johnson+hercules
    Andra träffen visar en H som har skidor.
    Kunde ju ha varit något i norrland.

    Isola Regina

    SvaraRadera