torsdag 2 februari 2012

Man måste betala för sina erfarenheter i livet. Om man har tur får man rabatt.


Bronnie Ware, med lång karriär som sjuksköterska i Australien, har samlat erfarenheter om vad hennes patienter på dödsbädden har ångrat mest av allt i livet.
Och hur de skulle önska att livet hade varit.

Svaren blev till en bok "The Top Five Regrets of the Dying" - de fem vanligaste orsakerna till att ångra sig.

Som tydlig etta:
1. "Jag skulle önska att jag hade haft modet att leva ärligt mot mig själv, istället för det liv som andra förväntade sig av mig."

2."Jag skulle önska att jag inte hade arbetat så mycket."

3."Jag skulle önska att jag hade varit tillräckligt modig att uttrycka vad jag tycker och tänker."

4. "Jag skulle önska att jag bevarat kontakten med mina vänner."

5. "Jag skulle önska att jag hade tillåtit mig att vara lycklig."

Många inser först när det är för sent att Lycka faktiskt är ett val.

Kommer du att ångra nåt?
För egen del tänker jag att bli en gammal dam helt utan ångest.

JP

8 kommentarer:

  1. Nej,stopp nu
    Detta kräver en alldeles för lång utläggning
    Locka oss inte till att börja reflektera
    Idag helt upptagen på tanken att tvingas
    få håret klippt
    Mycket värre än att gå till...

    jungman jansson
    idag...

    SvaraRadera
  2. 6. -Jag ångrar alla gånger jag gått till en värdelös frisör med egen agenda och "kreativitet" och betalt 1.500 för eländet.

    SvaraRadera
  3. Non, je ne regrette rien?

    Det är bättre att ångra det man gjort istället för att ångra det man inte gjort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det innebär att man kanske skall:
      Et quand on les aura tous pendus on leur fichera la pelle au cul!
      Vilka tider.
      Än kommer dag
      än är ej allt förbi...

      Jungman Jansson
      nyklippt!

      Radera
    2. Idag 5-2
      Runebergdagen
      Får ej missa firandet
      Lustigt bara jag, svensken, i släkten som bryr sig!
      " det folk som våra bördor bar långt före våra dar "
      jag gillar den där grabben
      Och Fredrika!

      Jungman Jansson

      Radera
  4. Femte punkten är klart intressant. Jag är övertygad om att väldigt många människor inte kan/vågar vara "lyckliga". Man är helt enkelt inte "värd" det. Eller om man tillåter sig vara "lycklig" så kommer det hända något hemskt. Känns tankegångarna igen? Själv har jag väldigt mycket att lära mig avseende detta.

    Hursomhelst så är jag dock nästan allergisk mot ordet "lycka". Vad är det och hur ofta inbträffar det i ens liv? Är det inte trots allt en väldigt kortvarig stark känsla som klingar av snabbt. Som jag ser det finns det en risk i att man faktiskt kan bli olycklig genom att jaga "lyckan" alltför mycket. Borde vi inte prioritera den mer bestända känslan av förnöjsamhet istället? Det tycker i varje fall jag.

    /Plutten

    SvaraRadera
  5. Vi är trots allt döda längre tid än vi lever, så vi måste försöka göra det bästa av det. Kalla "det" lycka eller nåt annat.

    SvaraRadera
  6. Et nous allons chanter « Alléluia ! »

    SvaraRadera