lördag 25 februari 2012

Går det att sluta etnifiera sociala fiaskon?


expressen ledare vill att vi ska bortse från etnicitet när vi söker lösa Sveriges megaproblem med ung kriminalitet, utanförskap, gängkriminalitet, arbetslöshet och livslång försörjning från det sociala.
Fast så här klarsynt är skribenten trots allt:
- Ändå finns det en poäng i att veta att ett barn som marginaliseras för livet kostar mellan 10 och 20 miljoner.
Från Rosengårdsskolan går 180 barn ut varje år med den potentiella prislappen på sina huvuden.
I senaste numret av Göteborgs och Malmös hemlösas tidning Faktum skildras utsatthetens geografi med andra plågsamma siffror.
I Bergsjön i Göteborg har elva procent av kvinnorna försökt ta livet av sig. I Rosengård lever 61,5 procent i fattigdom. 1 600 personer dör i förtid varje år på grund av ojämlikheten i Västra Götaland.

Ett barn kostar mellan 10 och 20 miljoner.
Varje år 180 barn bara från Rosengårdsskolan.
1.600 personer(?)dör i förtid av ojämlikhet.
?????????????????????
Är det bara jag som ser denna pyramidala katastrof för alla inblandade.
Och lösningen är att inte tala etnicitet?
Urblåst lösning må jag säga.
Har bott i Sverige i hela mitt liv, jag är inte dummare än att jag kan se att det homogena Sverige inte hade denna djupgående problematik.
Och att den kommit med invandringen.

Om alla ska förneka detta enkla faktum lär vi inte komma åt roten till de grava samhällsproblemen.
Och de skenande kostnaderna som får Grekland att framstå som en västanfläkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar