fredag 24 februari 2012

Blinka lilla Estelle där!


Det var väldigt vad somliga fick tuppjuck, han som fick mest dåndimpen heter själv Herman.
Vad i hela världen tänkte hans föräldrar på, Herr/går/man?
Själv blev jag rätt tagen, efter de grandiosa och ståtliga kungliga namnen i spekulationerna, som Kristina, Margareta, Ingrid, Elisabeth och Josefina kändes Estelle som rätt provinsiellt.
Som när föräldrar döper sina barn efter utländska stjärnor, typ Paris, Elvis och Adele.
På nåt vis får inte ett kungligt namn vara trendigt, det ska följa det aningsrika arvet och vara tungt, den lilla dockan ska ju bli Drottning!
Men när förvåningen lagt sig, så måste jag nog säga att Estelle vinner i längden, man vänjer sig, speciellt som jag själv bara hade ett flicknamn i bakfickan när de tre stora pojkarna föddes - Stella.

sydsvenskan

2 kommentarer:

  1. Inte för att jag är speciellt kunnig bland kungliga namn,men tror mig veta att första Bernadottens fru bar namnet Estella.Vidare har "Isola Regina" rätt i sitt antagande att Folke Bernadottes maka också bar detta namn..Därmed kan väl en viss tradition skönjas,och varför bara ge de gamla uttjänta ofta engelsk/tyska namnen !!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att det var ett vackert namn.
    Hermans kommentar om namnet var ett bottennapp, så säger man inte. Alla föräldrar tar det vackraste namnet man kan komma på.
    Eva-Marie

    SvaraRadera