torsdag 10 november 2011

Mandom mod och morske män?


En del resenärer upplever biljettkontrollanternas uniformer som provocerande. Därför har kontroller börjat göras med civilklädd personal.
Det framkom efter punktinsatsen på stadsbussarna i Helsingborg i september.
– När det kommer fram en civilklädd person och kontrollerar biljetten blir reaktionen inte lika stark.

Inte lika stark?
Hmmmmmm.
Har jag blivit rädd för uniform nån gång.
Nä.
Och har själv burit en i hela mitt liv utan att skrämmas.
Jaa.
Däremot blir jag livrädd för människor som gömmer sig för mig i rånartäcken.
Men nävisst nä, dom uniformerna får INTE ifrågasättas.

Vi får ta och ändra texten lite här:
"Mandom, mod och morske män
Finns EJ i gamla Sverge än.
Kraft i arm och kraft i barm,
Ungdomsvarm i bardalarm EXISTERAR INTE MERA.
Ögon blå,
Då och då.
FAST MEST SVARTA.
Le i blomsterdalar där! OCH GRÅT I NYA KRÄNKTHETSDALAR HÄR!
Nord, du jordens jättelem,
Nord, du milda hjertans OCH NYA KRAVMASKINERS hem!

2 kommentarer:

  1. Ha, jag skulle aldrig visat min biljett för en utan uniform.
    Hur galet kan det bli. Hur lågt skall vi sjunka för att vara till lags. Hur mycket skall vi slicka!??
    Eva-Marie

    SvaraRadera
  2. Samma här, uniform är enkelt uttryckt kläder som underlättar för oss andra att identifiera dem. Svensk undfallenhet är skrämmande och direkt generande.

    SvaraRadera