torsdag 13 oktober 2011

Tvåminutersdikten, min poesidebut.



Göran Greider är chefredaktör för Dala-Demokraten (s) har skrivit en dikt på newsmill, och vill ha diktade kommentarer tillbaka!

-"Det jag ser är hur en ny politisk elit
tillsammans med
en ny medial elit
kämpar ned en gammal elit.

Den borgerliga övermakten
slukar en
förborgerligad socialdemokrati.

Kvar är alla orättvisorna,
de som de två
nya eliterna inte intresserar sig för.

Aldrig har så litet motstånd gjorts."

Okejdå. Här kommer mitt livs allra första dikt:

"Det jag ser är underifrån
från livet själv
hur makten distanserar sig
kindpussar varandra och sina dogmer.

Verklighetens folk är bara ord
fast vackra ord
om valboskap.

Övervakade på gator och torg
måste vi här nere vara
så att vi här nere inte strider mot ´FNs mänskliga rättigheter´.

Vi är till för varandra.
Fast dom är till för sig."

Kom igen nu allihopa, låt fingrarna dansa på tangenterna!

2 kommentarer:

  1. Läste ditt inlägg på Newsmill och måste säga detta här och nu - Du är mästerlig! Måtte du aldrig sluta med ditt bloggande...

    Hälsn Christian

    SvaraRadera
  2. Christian, jag tackar från hjärtat för dessa rader som får mig att sprätta som en gammal tupp!
    Slutar blogga gör jag när den ständigt uppåtgående läsarkurvan rasar ner i diket.

    SvaraRadera