lördag 1 oktober 2011

Stilla himmelska septemberdagar.


Brittsommar, indiansommar, sensommar, eftersommar, förhöst.....
Kärt barn har verkligen många namn.
Och vi njuter på ön, fortfarande några stora evenemang kvar, så vi funderar inte ens på att flytta in till stan. Och alla människorna. Som är så stressade. Och arga. Och går rakt på oss oförstörda sengångare, som ön sen april har skapat.
De flesta fåglar har redan vänt oss ryggen och visslat eller kvittrat sitt hejdå, men fortfarande hörs då och då vingslag i luften.
På grannön i fågelskyddsområdet, har bonden varit och ställt sin pråm med en bur på. I buren längst in har han laddat upp med godsaker som ska få fåren att frivilligt och geschvinnt själva traska ombord, för hemfärd från sommarbetet. Allt kan vi följa i kikaren.
Lite vemodigt och moltyst är det, när Björn och jag sätter oss på tröskeln till sjöboden efter bastun och kvällsdoppet, lika pånyttfödda och fräscht krispiga som nyplockade tulpaner.
Som varje kväll, beundrar vi solnedgången och dess färgsprakande och sällsamma skiftningar, lutar oss tillbaka, och säger samma sak:
-"Om nån skulle erbjuda mig en gratis lyxresa jordenrunt, så skulle jag aldrig byta bort en av dessa stunder."
Och så nickar vi som vanligt i samtycke, och tar en klunk iskall öl ur flaskan.

2 kommentarer:

  1. Tillhör inte dem som avundsjukt tittar ner på andra..Men ibland kommer en liten f-n,och orsakar irrtankar..Varför kan inte jag också få njuta min pensionsålder,i en så rogivande idyll ??
    Här vaknar man på "morron",och min första titt genom fönstret,fokuseras på min mångårige trotjänare,bilen..Står den kvar är rutorna hela,och vem av grannarnas bilar har drabbats av inbrott ??
    Man somnar sent in p.g.a att telefontaxan till Orienten,tydligen är gynnsammare efter 24.00..När dessutom alla dessa nya exoter i vårt kvarter,talar i ett tonläge som egentligen gör telefoner överflödiga...kan det dröja innan John Blund anländer...Men i gengäld tycks "arlaklockorna" ticka långsamt i Österlandet,eftersom det liksom i östra havsbandet,är stilla och ljudlöst fram till 11.00 på förmiddagen..
    Nu överväger jag att ta en "timeout" och åka till min oas(jämfört med min bostadsort)Berlin, för att i ro kunna koppla av några dagar ..Kan man f.ö begära avdrag i deklarationen för de friskvårds-kostnader,som landets nya mångkulturella samhälle tvingar mig till ??

    SvaraRadera
  2. Rätt, Lars, ta en välbehövlig time-out för hälsans skull, det unnar jag dig även om jag saknar dig på bloggen.
    Varför flyttar du inte? Såhär kan du ju inte ha det. Letade för ett tag sen åt en släkting efter att hyra boende i Skåne, och hittade på Blocket och nätet faktiskt stillsamma och lugnare platser ute på landsbygden, där man får njuta ro och stillhet, får sova gott och ha sin bil hel.
    Har du inte funderat på det? Jag kan hjälpa dig att titta, du har ju bil och avstånden i Skåne är ju behagligt små.

    SvaraRadera