lördag 15 oktober 2011

Orkan i drevet.


Hela veckan har det varit storm på ön, men vackert och soligt.
När jag gått mina promenader runt ön med hundarna, har jag tagit tjuren vid hornen och börjat på vindsidan. Där har jag kämpat mig fram i den blöta mossan, hala klippor och havets skum i vintertäckkappa och pälsfodrad kapuschong.
Då har jag tänkt på Juholt, att det måste vara så det känns att hamna mitt i stormens öga, som i en centrifug, liksom.
Sen vid öns ände har jag vänt, och i lä från skogen tagit av kappan, och satt mig ner för att njuta det stilla gassande lugnet.
Och undrat varför någon tar sådana risker i livet, som blottar ens fulaste sidor inför hela Sverige, och utsätter sig för de livsomvälvande och vidriga konsekvenserna.

Alla drev handlar alltid om moral, och skandaler säljer.
Medieforskaren Mia-Marie Hammarlin beskriver hur det är att vara mitt uppe i ett mediedrev:
– Inledningsvis försöker man vara tillgänglig och svara på frågor, men snabbt – inom något dygn – blir situationen ohållbar.
En del av de personer jag har intervjuat har vittnat om rent fysiska upplevelser av skräck. En person sa att hon låg och kräktes hela tiden medan drevet gick. Flera vittnar om att man får svettningar, ökad puls och ångest. De känner sig som jagade djur.
???????????????????????????????????????????
Och jag tittar och tänker på Juholts vecka.
Det verkar bara rinna av honom.
Och tänker att han måste vara en gås.



HD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar