lördag 22 oktober 2011

En superentusiast och två tunnisar på byggarbetsplatsen Skansen igår.


I strålande höstsol parkerade vi utanför Skansen à 100 kronor, gjorde entré för 140 kronor, lånade(numera får man låna gratis, eftersom vagnarna är i så dåligt skick) en sittvagn till moffars älsklingsTuva, tre år.
Vi befann oss på en byggarbetsplats, allt ska bli fint och färdigt 2012 (!), karusellerna var alla stängda, så vi gick till Skansen-akvariet. Entré 200 kronor, men vänta nu, vi HAR betalt entré, vid ingången, jaha, en till entré bara för Skansenakvariet inne på Skansen.
Björn sa det påminner mig om de gamla svenska monopolföretagen, SAS och SJ, ju färre kunder man har ju mer höjer man priset för de få som kommer.

Vi är inga suringar, vi kom ju dit för att ha roligt och att vara glada tillsammans, så vi gick in. Nu visade det sig att även akvariet var under byggnation, så vi fick traska runt bland borrande och spikande hantverkare som irriterat skrek åt barnen, - här får ni inte va!!
Vi höll oss lydigt på vår kant, och visst var det häftigt, små hajar, papegojor, långlånga jätteormar, sovande krokodiler, citrongula fiskar, och lemurer att vandra fritt ibland, barnens regnskog där vi kunde gömma oss och leta upp varann, och... och....och.....
-"Kan vi gå nu? Min lilla mage vill ha glass!"
Sa den lilla bedårande Tuva efter en halvtimme.
Och jag bara - näääää, det finns massor kvar, kom, jag kör dig i vagnen!!
Tittade upp på moffar, som ställt sig solidariskt bredvid sin Tuva och sa:
-"Kan vi gå nu, min lilla mage vill ha glass!"
Utröstad.

Så glass fick det bli, i stora lass.
Då kom livsandarna tillbaka, när vi bilat till gamla Lejonet och Björnen, och satt där över blåbärs-, apelsinchoklads-, marsipan - och polkagrisglass och sjöng om sjörövarfabbe.
Glassen var verkligen värd vartenda öre.
Så, mitt bästa råd till alla morfäder och farmödrar, skippa Skansen, ät glass och umgås med barnbarnen istället!

3 kommentarer:

  1. För alla landets "fattigpensionärer",skulle jag gärna vilja,att du berättar vad som för övrigt fanns kvar från dåtida Skansen.
    Sista gång jag gick den ansträngande vägen upp till Seglora kyrka,var 1956 under ryttarolympiaden !!
    Finns fortfarande kyrkan och några av de små stugorna,från olika delar av landet kvar ??
    Eller hade de också fallit offer för ouppklarade
    brandorsaker ??
    Fanns Aphuset med berget kvar,eller hade detta fallit offer för den nya samhällssynen,att alla arter skall leva fritt ute i förstäderna ??
    Ja tänk så mycket man som gammal kunde ha fått återuppleva,med en rimlig pension,istället för ett mångkulturellt samhälle !!
    F.ö Carina vet du att jag på intet sätt är avundsjuk,men tanken föll in(när du redogjorde över era kostnader),för att se hela härligheten.
    Den summa som nu gick åt för er tre,att beskåda dåtida blomstrande Sverige,måste mången äldre pensionär prioritera,för att hitta livsmedel,och därmed söka överleva tills nästa "fattiglön" utbetalas.
    Med detta vill jag inte ha sagt,att allt var bättre förr,men mycket har blivit sämre !!

    SvaraRadera
  2. Det var precis reaktionen på summan som gjorde mig så rasande, därav min uppmaning att istället bara äta glass, sjunga, prata och ha roligt och fullständigt skippa Skansen!
    Minns det som det var,Lars, du skulle inte känna igen dig. Men Seglora är fortfarande sig lik, men om alla bröllopsföljen får betala entré det ska jag låta vara osagt.

    SvaraRadera
  3. Ja Carina så är det , man vill så mycket men ofta är det enkla och det alldeles gratis det bästa.
    Jag har varit på Skansen det var bra men fy vad dyrt det är med alla inträden överallt.
    Ofta känner man sig alldeles skinnad.
    ha de
    Eva-Marie

    SvaraRadera