söndag 18 september 2011

What the fuck!!



Situationen är allvarlig.
Läkemedelsföretaget Roche slutar leverera sina mediciner mot cancer och andra läkemedel till några statliga sjukhus i Grekland, som inte kunnat betala sina leveranser på tre fyra år.
Roche skickar i stället mer mediciner till apotek som har varit bättre på att betala sina räkningar.
För patienter som måste få sina mediciner intravenöst eller injicerade - vid t.ex. cancer - innebär det att de själva måste handla medicinerna, och sedan själv ta med sig dem till sjukhusen för att injiceras.

"inte betalat på tre eller fyra år"
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Politikerna bär ansvar.
Och cancerpatienter och andra dödssjuka får betala priset med sin hälsa och sina liv.
Osmakligt?
Jaga ut politikerna ur Grekland, i ett gränslöst gatlop, med ruttna ägg och tomater.


sveriges radio svenska yle hufvudstadsbladet

7 kommentarer:

  1. Det är inte bara politikernas fel. Om man skattefuskar hejvillt och tycker att man har förtjänat pension efter 50 så har man en god andel i krisen. Sedan hör det till saken att Grekland inte var kvalificerad till EMU till att börja med. Ett antal "amerikanska" banker hjälpte till med chimären.

    Samtidigt som grekerna demonstrerar på gatorna och har samma inställning som bingospelaren i Europolitans reklam (se länk) dör deras landsmän i cancer. Schysst solidaritet! Jag lider med de sjuka men landet har sig själv att skylla.

    En annan sak, om jag inte betalar räkningar på fyra VECKOR står kronofogden för dörren. Fyra ÅR? No way!

    SvaraRadera
  2. Jag vet att när jag jobbade på Rhodos 1983 så fick patienterna dvs deras släktingar köpa all material dvs mediciner, bandage osv från en affär som var belägen på sjukhusområdet och ta dem till patienten. Det var ett statligt sjukhus. Det var det enda statliga sjukhuset jag kom i kontakt under min tid därnere men att det skulle vara en annan policy på andra sjukhus tror jag inte.

    I övrigt kan jag hålla med Argus till fullo. Det var ofta jag fick höra från grekerna själva hur svårt det var att lita på sina egna så solidaritet stod inte så högt i kurs i det grekiska samhället.

    /Plutten

    SvaraRadera
  3. Tack för kloka inspel,killar, skyller ändå på rutten politik, Argus. Ty, som vi sett i Sverige - det är systemet som gör tjyven och fuskaren. Mentaliteten i landet kommer uppifrån.
    Hur fostra ett land till solidaritet?
    Nåt måste gråsossarna ha gjort förbaskat rätt, ty mer solidariska människor än vi svenskar på 50-, 60- och 70talet, det finns nog inte. Emigrerade till USA med familjen på 80talet, vägrade att bo i ett land där människorna inte hade några som helst sociala skyddsnät. Mådde pyton av att själv föda barn på lyxiga Desert Hospital för all världens pengar, med champagne till första frukosten(!), när andra inte hade något, utan födde hemma och gav i okunnighet babyn komjölk så den dog.
    Så jag återinvandrade med gott hjärta till mitt Sverige.
    Reinfeldt och sjuenigheten idag visar storhet i hur söndra ett land, köra över sitt folk, och detta ser jag en rysansfull fara i.
    Idag hade jag aldrig återinvandrat.
    Ska jag ständigt klara mig själv, kan jag lika gärna göra det i USA.

    SvaraRadera
  4. Instämmer helt,framför allt i dina sista meningar Carina...Ett mer förljuget land än Sverige (med nuvarande undergång),får man söka i tredje världen..Satt själv här i min ensamhet för några dagar sedan och funderade,att på nytt utvandra till Tyskalnd eller Teneriffa..
    Det sista fick jag efter modigt övervägande slå ur hågen,eftersom just sjukvården där är undermålig.
    Men själv upplever jag en "pånyttfödelse",när jag befinner mig utanför,detta landets gränser.
    Skäms inte en gång,att öppet erkänna min mening,att "våra"styrande liksom i Grekland driver allt i misär.Men samtidigt tillhör jag en generation som från barnsben,fått lära sig att ta ansvar...Därför kan jag inte hellre med rent
    samvete,lämna min hustrus grav,mina barn och barnbarn ensamma kvar i detta accelerande eländet.Som det mesta alltså..man sitter mellan stolarna utlämnad.

    SvaraRadera
  5. Lars, jag sliter med samma framtidstankar, och det tär på mig. Ser mycket dunkelt på efterkommande generationers möjligheter här, då jag vill att de ska få leva i ett fritt, öppet, jämlikt och demokratiskt land.
    Europa - en sorglig föredetting.

    SvaraRadera
  6. PS Lars, talade med Tornedalingen igår, hon bor strax utanför Stockholm i en tidigare oas, men omgivningen är nu skrikig och destruktiv - helt galet otrivsam. Hon sa : Jag måste flytta härifrån!
    Och jag tänkte i mitt stilla sinne: Vart?

    Oaserna blir färre och färre och färre.

    SvaraRadera
  7. Vart? Till Tornedalen? Kylan och friden gör att skrikiga och destruktiva element inte rotar sig där. De får helt enkelt tuppjuck och flyttar till storstadsregionerna.

    SvaraRadera