tisdag 20 september 2011

Kränkthetsleken fortsätter i vårt överkänsliga och räddhågade land.





Fazers Kinapuffar kommer nu att få ett nytt utseende. Detta efter att HD:s journalist Patrik Lundberg, själv adoptivbarn från Sydkorea, i en krönika omskrev förpackningen som rasistisk.

My-oh-my, jag kommer självklart aldrig nånsin att köpa Kinapuffar eller nåt annat från Fazer, företag med maskar till ryggrad lämnar jag åt sitt öde.

En undran: Om detta ängsliga kränkhetsfjantande fortsätter, är det då tillåtet att spela rysk roulette?


HD

5 kommentarer:

  1. Redan för 50 år sedan,var det enklare att räkna upp vad som i Sverige var lagligt tillåtet,än förbjudet..I dag 2011 har det förändrats till än värre,finns det något slut på vansinnet ???

    SvaraRadera
  2. Jag gör som du Carina, Jag röstar med glädje med plånboken. På det hittar man det ställe där det smärtar dem mest, kanske det enda.

    Färger går ju inte heller an numer, inte hursomhelst. Får man ens kalla det en 'svart' framtid man ser framför sig???

    /ingvar

    SvaraRadera
  3. Heh, jag ser att du ändrat presentationheadern (eller vad det heter på bästa svängelska). Vi är väl förbi 'ignore'- å 'ridicule'-delarna och ordentligt inne på 'fight you' - vissa får ju känna på det ordentligt. Det skulle betyda att sista ledet nalkas så smått.


    /ingvar

    SvaraRadera
  4. Ja, Ingvar, kul att du märker det, jag lägger till och byter ut när jag hittat nåt glimrande som jag vill förmedla.
    Och om det är som du säger Ingvar, så hoppas jag att sista ledet kommer med en riktigt rejäl skånsk vind. I ryggen!!

    SvaraRadera
  5. Jag vet inte hur du har det med blodtrycket, Carina-Fina? Om det håller sig på plats så kan du läsa när Tobias Hübinette kräks på Newsmill: http://www.newsmill.se/artikel/2011/09/21/d-rf-r-envisas-svenskar-med-rasistiska-uttryck Annars rekommenderar jag att du avstår.

    Hübinette som ska föreställa akademiker klarar inte ens av att härleda vissa ords ursprung och placera dem i rätt kontext. Han klagar på (blå)neger, oriental, lapp med flera.

    Neger kommer ursprungligen från latinets niger som betyder svart. Blå är den äldre svenska betydelsen för svart. Orient kommer ifrån latinets oriri som betyder att stiga. Lapp kommer ifrån ett finsk ord som betyder rörlig, alltså en nomad.

    Hübinette med flera klagar ständigt över användningen av neger. Men hur ska man annars särskilja etniska grupper från Afrika. Afrikan fungerar inte då det innefattar allt från araberna i norr till boerna i söder. Svart, brun? De flesta runt hela ekvatorn är mer pigmenterade än oss i norr. Afroafrikan? Afroeurope? Afroasiat?

    När ska vi se ett slut på vansinnet?

    SvaraRadera