torsdag 29 september 2011

Björn ställer en fråga; vems pengar är det, var kommer de ifrån, Angela?



Den tyska förbundsdagen godkände idag med stor majoritet en förstärkning av eurozonens krisfond EFSF.
Det har börjat spekuleras i att EFSF, European System of Financial Supervisors, kanske måste femfaldiga sin utlåningskapacitet från det tak som förbundsdagen nu ska ta ställning till, på 440 miljarder euro, för att klara krishanteringen.

För att få upp utlåningskapaciteten för EFSF till den nivå som beslutades av euroledarna den 21 juli måste Tyskland garantera 211 miljarder euro.


Jag är orolig, det är aldrig klokt att köpa ut, eller langa till missbrukare.


Österbottens tidning sydsvenskan svenska yle SvD

2 kommentarer:

  1. Sitter/står man med repet om halsen,och bara väntar på att luckan under en öppnas..Ja,då möjligen kan jag tänka mig att man satsar sista slanten.Men för Tyskland är man ju ä n n u inte så illa där an.Därför instämmer jag med Björn,bättre att bromsa i tid och låta Grekland kursa,än att bidraga med än större kapital,som f.ö går direkt ner i Banker och Headfonds fickor...Att arbetstillfällen går förlorade i Europa står för min del klart sedan länge...Men det är ett av de straff de får betala,för förhastade/vansinniga beslut,från början av 2000-talet och givmilt erbjöd Euro`n till sådana länder...

    SvaraRadera
  2. Hear, hear, Lars. Men som vanligt är det de okunniga och maktstyrda politikerna som lekt färdigt, när deras folk får stå med den tunga efterbörden. Av detta mår jag riktigt, riktigt illa.
    Folket/vi är så oskydddea i vår tillit till poltikernas förmåga.

    SvaraRadera