onsdag 10 augusti 2011

Tanten är het.


SVT kommer med glada nyheter för oss kvinnor, och omgivningen faktiskt:
Stickning, syltning och saftning, småkakor - allt som förknippas med tanter har fått sina egna bloggar, utställningar, radioprogram och konstprojekt.

I boken "De sista tanterna" har författaren Fatima Bremmer och fotografen Magnus Wennman träffat de utrotningshotade tanterna runt landet för att ta del av deras liv med syjuntor, husmorssysslor och frisörbesök.
Allt går mycket långsammare och dagen ser ut på ett helt annat sätt.
De här tanterna är inte ständigt uppkopplade på nätet som vi. Det som riskerar att försvinna med de här tanterna är ett stresslöst lugnare tempo.

Tanttrenden sprider sig över hela landet där yngre kvinnor sneglar på kläder, frisyrer och heminredning. Även det gamla husmorsidealet och husmorstipsen är inne igen.


Maud Olofsson kommer helt otippat vara inne, samtidigt som hon blir ute.

4 kommentarer:

  1. Nu var du inte riktigt snäll Carina-Fina

    SvaraRadera
  2. En tanke som slog mig, och nu är jag faktiskt allvarlig, är att om man kan fridlysa djur varför kan man inte "fridlysa" gamla gummor och gubbar? De är ju på väg att försvinna så varför inte ge dem lite högre status med extra service och omtanke.

    /Plutten

    SvaraRadera
  3. Jag är snäll mot snälla, dum mot dumma, Olli!
    Plutten, jag siktar på att fridlysa mig, se mig som bristvara, en antikvitet så småningom.

    SvaraRadera
  4. Du är som Fantomen då Carina? Hård mot de hårda, men god mot de goda. Det är nämligen också mitt valspråk. Om nu helt vanliga döda får hålla sig med valspråk förståss. Känner du till något om det, Carina?

    SvaraRadera