torsdag 28 juli 2011

pappa-betalar


Fenomenet 'vaskning' startade i Båstad för ett par år sedan när flera krogar förbjöd sprutande av champagne.
Ganska självklart. Vem vill ha inredningen förstörd av blaserade och uttråkade rikertar? Och vilket stolt champagnevarumärke tittar stillatigande på när ohängda brats chikanerar deras skapelse istället för att njutningsfullt inmundiga det? Protester och indragningar från champagneagenterna fick krogarna att vakna.
Nåväl, pojkarna med för mycket pengar sägs då ha börjat "vaska" istället, beställa två flaskor champagne, och dricker den ena och låter bartendern hälla ut den andra i vasken.
Det ska visa att man är så rik att det inte spelar någon roll om man slösar.
Är detta en vandringsmyt eller en faktisk sanning?
I år spred sig begreppet "traskning", även om det inte blivit lika stort som vaskning. Då beställer man in champagne och går sedan ifrån stället utan att dricka den.
Nästa år?
Vad rimmar mer på vaskning och traskning?

Inser min begränsning när det gäller den här typen av upptåg, har aldrig haft så mycket pengar.


VK

1 kommentar:

  1. Känns väldigt trashigt, det hela.

    Champagne är underbart att dricka. Roligt för mig är att det finns småflaskor att köpa på bolaget, då bara jag gillar bubbel hemma och jag knappast mäktar med en hel flaska. Att hälla ut de dyrbara dropparna skulle aldrig falla mig in.

    /Öbon

    SvaraRadera