lördag 30 juli 2011

Frihet, jämlikhet och...


...vad var det nu igen....hmmmm.....frihet, jämlikhet....och....br...bro.......br.....broderskap....
Äsch, det var då de´!

Ungefär 80 personer från hela landet, har anmält polishögskolans antagning till Diskrimineringsombudsmannen.
Helst ska man vara tjej och ha utländsk härkomst, då har man störst chans.

En grupp fungerar bäst om man har många synsätt, infallsvinklar och kompetenser representerade.
Bara det inte är vita killar.

Piteåtidning aftonbladet

9 kommentarer:

  1. Hej Carina, jag vet hur det känns, framförallt sonen :(

    Eva-Marie

    SvaraRadera
  2. ....hörde ett väldigt bra inslag på P1 igår där en svensk kvinnlig polis berättat hur hon under fem år från början av 90-talet höll sitt privatliv hemligt. När hon väl kom in i en ny arbetsgrupp där de arbetade mer som en familj så blev det naturligt att vara öppen om privatlivet. Ja, hon var gay. Så istället för att vara så PK borde polisen se till att de som är bäst lämpade kommer in och därefter ta hand om dem vare sig de är gay eller inte! För jag vill ha bra poliser i hela Sverige och för mig får de gärna vara gay då deras privatliv inte angår mig som medborgare. Dock, blir bra poliser mobbade så pass illa så de slutar ja då blir jag som medborgare extremt förbenad!

    SvaraRadera
  3. Hej anonym, det programmet hörde jag också för ett tag sedan ( Skånepolis?). Ett mycket bra program minns jag.
    Vi måste ha de bästa antagna till polisen men tyvärr är det inte så när man särbehandlar.

    Nu i efterhand är jag glad att han inte blev polis så mycket skit som dom får ta och en ledning(och politiker) som sviker.
    Eva-Marie

    SvaraRadera
  4. Tror du ska vara glad, din son också, det verkar inte va nåt för riktiga karlar!!
    Skämt åsido, precis som i sjukvården så är det inte den lilla medarbetaren som brister. Det är självklart ledning och styrning som är totalt bort-i-skogen. Precis som i Norge när en mördare kunde härja fritt med sitt vapen i 90 minuter, det verkar som våra länders poliser är mer intresserade av att hindra matförgiftning och golfbilsförare med två starköl innanför västen.
    Men de är den lilla medarbetaren i uniform, som får bära hundhuvudet. De ansvariga gömmer sig som vanligt.

    SvaraRadera
  5. Tack Eva-Marie och Carina, det är jag som skrev ovan. Vill vara anonym, men skall snart våga skriva mitt namn....:)


    Dordi Skuggevik Tande är en norsk lektor som kommer med viktiga tankar och har blivit starkt kritiserad. Hon menar att vi måset ha två tankar i huvudet samtidigt! Läs gärna hennes inlägg i norska debatten "- AP har sluppet løs islam i Norge" se länk nedan.

    Tänker att etniska svenska män blir diskriminerade och det får snart vara slut på det!!! Vi kan också vara säkra på att står valet mellan två svenska tjejer, men den ena har annan etnisk bakgrund så faller valet på henne. Det står att 80 anmälningar kommit in till DO. Vart och till vilka forum skall då dessa 80 vända sig i sin frustration efter avslag på grund av att de är "för" svenska?

    Det är här det finns en fara att istället för att bli bra poliser, så kanske någon procent av dessa väljer en helt annan väg som kan bli en fara för samhället. Vilka tar ansvar för det!

    Ledsen för din son Eva-Marie och det borde vara att de som kvalificerar sig kommer in på tredje försöket! Vi lever i en demokrati och i teorin är det möjligt att få till stånd en förändring kring detta där etniska svenska män och kvinnor inte skall diskrimineras.

    http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/more_og_romsdal/1.7729337

    SvaraRadera
  6. Läste just länken, bevare mig - vicken modig kvinna!!! Henne skulle jag vilja bli kompis med. Tänk att när någon nuförtiden kallar den där spaden för en spade, så blir vi rädda för hennes säkerhet. Är inte DET nåt att vara rädd för?!?

    SvaraRadera
  7. Tack för din tanke och det du skrev, Anonym 11:48.
    Jag som mamma kände mig då det hände kränkt. Att mitt land agerar så mot min son, han var inte värdiga att tjäna som polis och då skall ni veta att han var en elitidrottsman med höga gymnasiebetyg och arbetat med människor.

    Jag har skrivit om diskrimineringen här:
    http://petterssons.bloggsida.se/politik/bortkvotera-infodingar

    Tack för din länk. Ja Carina vilken modig kvinna, hon kommer att få det hett om öronen eler så blir hon utfryst. tyvärr

    Eva-Marie

    SvaraRadera
  8. OM jag förstår dig, Eva-Marie!
    Smärta och förnedring.

    SvaraRadera