torsdag 23 juni 2011

Little frogs with no ears and no tails, coming up.


Vi har vänner från öarna här runt omkring som kommer hit på långätande och firande klockan 14 i morgon.
Björn och jag tar först en sväng på fyrhjulingen och plockar med oss björke och annat att pynta fint med, nån stång förutom den lilla mitt på bordet blir det inte.

Vi startar med min rabarbersaft mixad med iskallt mousserat vin, till det svensk krispig grön sparris i dragondipp. Hoppasäck, springa med potatis och smågrodorna kanske, men helt säkert pingisbollar på flaskhalsar att pricka med vattenpistol.
Efter det blir det matjessill, gräslök, gräddfil, Björns västerbottensill, nypotatis, små skagen, små rensteksmousse-sandvikare med löjrom, Björns ål med rostat rutbröd, svartpeppar och citron. Prat, skratt och ny/gamla historier, lite snapsvisor förstås, kanske jag ska överraska med en ny i år.
Långt senare blir det grillad oxfilépuck med lättkokta och frästa rödbetor med chevre, hot-bea och tyska jättefeta vita sparrisar.
Efterrätten: jordgubbar med riktig god vaniljglass.
Sen får vi nog gå och lägga oss. Såvida vi inte kör ett varv med grodorna igen.
Några sju sorter under kudden behövs inte längre, jag har ju min Björn.

En riktigt glad midsommar önskar jag mina härliga läsare!

8 kommentarer:

  1. Till den matsedeln hade jag inte tackat nej.Att ni dessutom trotsar de styrande i landet och ägnar er åt "tönterier" i matpauserna,är ju helt genialt.Lysande som man sa i Jönssonligan...Fira nu skönt och njut tiden ute på ön.Glad Midsommar !

    SvaraRadera
  2. Thorsten Schütte2011-06-23 13:53

    Låter som en mycket trevlig midsommar, ha det så trevligt och lycka till med vädret. Vi åker på släktbesök och sedan till stugan under morgondagen.

    SvaraRadera
  3. Glad midsommar!
    Vi firar delar av morgondagen med lilla svärmor som vill bjuda på lunch på servicehuset (hon bor inte där - än), sedan får vi se. Nioåringen vill säkert åka till hembygdsgården en stund.

    /Öbon

    SvaraRadera
  4. Här Lars, en present till dig,kan du sjunga imorgon:

    Melodi: Gubben Noak
    Fredrik Reinfeldt, Fredrik Reinfeldt
    är en hedersman.
    Nej vad tar det åt oss,
    snälla nån förlåt oss.
    Vi får rensa
    våra trutar
    med en tår på tann.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Tack Carina!
    Eftersom jag inte tåler starksprit,ska jag till din text smutta på en Amaretto/Disironni redan i kväll.Sanera måste jag under alla förhållanden.Fira nu skönt där ute i havsbandet...

    SvaraRadera
  6. Amaretto - detta guld från det vackra landet, aaaahhhhhh. Vad passar bättre att rena strupen med, njut i mitt älskade Skåne, Lars!

    SvaraRadera
  7. Ha en härlig midsommarafton Carina för det skall jag ha. I år blir det hos grannen längre ner i gatan. Krypavstånd hem.

    Jag älskar sommaren.
    Eva-Marie

    SvaraRadera
  8. Då är vi två summer-lovers, Eva-Marie, all the best!

    SvaraRadera